חינוך ביתי בימי הקורונה
עבור הורים רבים, סגירות בית הספר אילצו אותם לקחת את התפקיד הפתאומי של "המורה".
אז מה יכולים הורים לעשות כדי להבטיח שהילדים יקבלו השכלה בתקופה קשה זו?
כיצד אנו כהורים יכולים להפיק את המיטב מהמצב עבור ילדינו והחינוך שלהם (כולל השפיות שלנו)?
האם ילדים יכולים ללמוד בבית בהצלחה תוך כדי כיף ?
ומה אם הילד חסר מוטיבציה ללמוד משהו מהבית בכלל?
זו תקופה חסרת תקדים בחיינו,
קשה להסתפק במצב שכל המשפחה בבית יחד ללא הגבלת זמן וללא תכנון.
לנסות לעבוד גם מהבית, לפקח על עבודות בית הספר וטיפול בילדים קטנים זה קשה.
כיצד לבנות את היום שלך – או לא לבנות את היום שלך – כך שהילדים שלך לומדים באופן פרודוקטיבי ואתה לא לחוץ.
לוחות הזמנים משתנים ממשפחה למשפחה
לוח הזמנים האופטימלי ללמידה בבית הוא זה שנתייחס לכל ילד וילד עם אישיותו וצרכיו הייחודיים ושהוא יהיה מעורב
(לא להחליט בשבילו) ואז תהיה ההצלחה הגבוהה ביותר כאשר אתם מתכננים עם ילדיכם על מנת
ליישם לוח זמנים שפועל למצבם הייחודי.
ילדים בוגרים שכבר מפגינים כישורי ניהול עשויים להיות בסדר בעצמם. עבור תלמידים צעירים יותר או כאלה
הזקוקים למוטיבציה רבה יותר, העצות הבאות עשויות לעזור:
תכננו עבודה בקטעי זמן קצרים, ככל שהילד צעיר יותר, כך צריך להיות קצר יותר.
אם כולם נהנים לישון במקום "לעבוד", נצלו את החידוש ותנו להם.
שנו מיקומים בבית או בחוץ כדי להימנע משעמום.
התרחקות חברתית בשלב זה אינה מונעת טיולים בחוץ, אוויר צח ושינוי בסביבה מועילים בתקופות של בידוד.
עשו פעילות גופנית בין לבין.
נצלו את המספר העצום של המשאבים המקוונים הזמינים,
קחו בחשבון שזה בסדר אם ההגבלות שלכם פשטו את הרגל והילדים יקבלו זמן מסך רב מדי.
כולם יסתגלו לנורמלי החדש הזה בקצב אחר,
ושמירה על ציפיות מציאותיות תסייע במניעת תחושות של תסכול וכישלון.
כיצד לבנות את היום ללמידה
תנו לילדים קצת שליטה בכדי להקל על הלחץ, דבר אחד שאני רואה הרבה שהורים עושים הוא לתזמן "ביתר".
הנה ניהול זמן יומי: קובץ להדפסה
אין בו שעות ולמה?
תזמון יתר מביא לסכסוך ולחץ מיותר. אז מה שאנחנו עושים זה, כותבים את המטרות שלנו ליום,
ואז לתת לילדים לבחור באיזה סדר הם רוצים לעשות דברים (זה עוזר גם ללומדים סרבניים!).
אפשר
לעבוד על נושא אחד בכל פעם ואז הפסקה פעילה.
ללמוד יותר היום ומחר בכלל לא אם מילאו את כל המשימות.
כיצד לבנות את היום ללמידה
הפתרון הפשוט של 3 שעות
שלוש שעות זה כל מה שצריך ביום
1. בחרו כל זמן של 3 שעות שמתאים למשפחתכם. זה יכול להיות 9 בבוקר. או אם יש לכם בני נוער שישנים עד מאוחר,
אפשר 11 בבוקר – 14:00. אפשר לפצל את השעות לאורך היום. עדיף שזה יהיה בטווח זמן זהה בכל יום, אבל אם זה לא אפשרי,
זה גם בסדר.
2. הגדירו מה אסור במהלך תקופה זו. המטרה היא ששלוש השעות הללו יוקדשו ללמידה.
פעילויות מאושרות לשעות של חינוך כוללות אפליקציות ואתרי אינטרנט חינוכיים (אך לא בידור, או מדיה חברתית).
אפשר לכלול גם פעילויות יצירה כמו אפייה או בישול, יצירת צעצועים דמיוניים, ספורט מובנה. תסבירו לילדיכם
באופן מותאם לגיל, כך שלכולם יש ציפיות מוגדרות ברורות.
3. לכל שעה מטרה שונה :
שעה 1 – אומנויות שפה / מתמטיקה וכו '.
שעה 2 – ספרים בכל הצורות: קריאה פרטנית, ספרי שמע.
שעה 3 – משחקים, סרטים תיעודיים, למידה מקוונת.
זו רק הצעה,
תוכלו לשנות את השעות הללו בכל סדר, על סמך מה שהכי יתאים לכם! כמו כן, אין הכוונה שכל פעילות צריכה למלא
את כל השעה. התאימו לפי גיל ולפי הצורך! אורך חיים של חינוך ביתי טוב נמדד בגמישות שלו ובהתאמה לכל ילד וילד.
כיצד לבנות את היום ללמידה
למדו על ילדכם לחשוב. אחת המתנות הגדולות ביותר שאני מאמינה שתוכלו לתת לילדכם היא ללמד אותם כיצד לחשוב בעצמם.
הנעילה הזו שעומדת בפנינו היא ההזדמנות המושלמת לעזור לילדכם לבסס את ההרגל הזה.
תוכלו לעשות זאת על ידי שאלת שאלות מרכזיות. הכנסתי את השאלות לתבנית, קובץ להדפסה
הדפיסו ותנו לילד לענות עליהם כל יום. כל שאלה בנויה בקפידה בכדי לגרום לילדכם להרהר ולהיכנס פנימה כדי למצוא
את התשובות. אם הם יכולים לעשות זאת באמת, הם יבנו את כישורי החשיבה שלהם ויפתחו הרגל שישמש אותם היטב
עם כל מה שהם עושים בחיים. אם ילדכם ישתף אתכם בתשובות אלו ואתם מעודדים אותו (ללא שיפוט) באמת
זה ירחיב את יכולותיו הנפשיות ותעזור לו להפוך לחושב עצמאי. רוצים להרחיב את החשיבה של הילד ככלי לחיים?
כנסו חשיבה וצמיחה
כיצד לבנות את היום ללמידה
התמקדו במה שחשוב: רגשות, משפחה וכיף.
אנחנו לא מנסים לעשות בית ספר מהבית. חינוך ביתי הוא אורח חיים של שיתוף רגשות כמשפחה בזמן שאנחנו
לומדים ונהנים יחד. עכשיו שנכפה עלינו חינוך מהבית בניגוד לרצוננו אנו נאלצים להיות במקום שלא מתאים לנו,
עם תזמון שקשה לנהל בזמן ניהול בית או עבודה. הפתרון הוא להתמקד במערכות יחסים. שתפו חיבוקים ואהבה. ל
קרוא יחד ולשחק בחוץ יחד. במהלך התקופה הזו, חישבו על הצרכים של כל ילדכם.
לילדים בכל הגילאים יש מגוון רחב של צרכים כרגע מעבר לחינוך בלבד.
✔️יש להם צרכים גופניים מעבר למזון ובטיחות. הם צריכים לרוץ, לשחק, לרקוד ולהניע את השרירים הגדלים שלהם.
הם צריכים לעבוד את שרירי הידיים הקטנים שלהם, באמצעות פרויקטים ומלאכות אמנות.
✔️לילדים יש צרכים רוחניים, מכיוון שהם נאבקים כדי להבין את העולם המשתנה במהירות. יש צורך בשיחות על דברים עמוקים.
✔️יש להם צרכים רגשיים כאשר הם עומדים בפני עומס המידע ומעגל החדשות. הגבלו את המדיה של המידע וכבו
את הטלוויזיה כשילדים בסביבה. עבור בני נוער, הגבלו את החדשות רק לחדשות הערב או לעיתון, כדי לא להלחיץ.
✔️יש להם צרכים אינטלקטואליים ותעסוקתיים ככל שהם מתבגרים. אתם יכולים להתמקד בכישורי "התבגרות",
ולעשות מטלות יחד.
✔️יש להם צרכים חברתיים, כאשר אנו לומדים כיצד לחיות יחד בהרמוניה בבית.
מוטיבציה
הנעת ילדים היא אתגר עבור כל ההורים, אך אולי יותר מלחיץ עבור אמהות הלימוד בבית. כדי להתמודד עם המוטיבציה,
תחילה עליכם לחפש את הגורם לחוסר המוטיבציה.
האם זה עצלנות כללית ?
אי התאמה של סגנון למידה כזה?
קשיי לימוד באופן כללי?
לקויות למידה?
רוב בתי הספר משתמשים בגישה של ספר לימוד או גיליון עבודה, אך סגנון למידה זה אינו מתאים לכל ילד. יש ילדים שלומדים
בצורה הטובה ביותר באמצעות סיפורים, אחרים באמצעות פעילויות מעשיות.
כדי להניע ילד, הצעד הראשון הוא בדרך כלל להוסיף יותר כיף, ולהימנע מספרי לימוד או טכניקות למידה בכיתה.
לימוד מתמטיקה דרך משחקי לוח, למשל, היא דרך אחת לשלב כיף בלמידה.
הדרכה בפועל בכיתה הוא בערך 20 דקות לכל שעה. ברגע שיש לכם ציפיות סבירות, החליטו אם תוכלו לעודד למידה
מכוונת הנאה ולשלב את מה שילדכם רוצה ללמוד. אין "מילות קסם" כדי להניע את הילדים.
המשבר הנוכחי הזה משפיע על כל העולם. זה בסדר שההורים יתמקדו בניהול משברים וביצירת ערכים משפחתיים משותפים.
תורידו את הלחץ, גם ילדים לחוצים, ואנחנו צריכים לאפשר להם גם טיפול עצמי.
בעולם הורידו את הלחץ מהלימוד המסורתי והבינו שרצוי להתמקד בצרכים של הילדים ובני משפחותיהם.
כשאנחנו חיים תחת מצב חירום לאומי,
היה טוב יותר להאיר, להיטיב עם הילדים שלכם, לחזק את הקשר המשפחתי (הורה – ילד, קשר בין האחים),
לחבק אותם, לאהוב אותם ולתמוך זה בזה.
למדו דרך משחק, קריאה ביחד, כתיבה ביומן ביחד.
אם קשה לעבוד את כל הדברים שהמורים שלחו הביתה בניסיונם לשרת את ילדיכם בצורה רגילה,
✔️אז עשו כמה שאפשר,
✔️עזבו את זה ותשחקו משחק,
✔️צאו לטייל, או להתכרבל יחד ולקרוא ספר טוב.
זכרו:
התבוננות בטבע בטיולכם היא מדע,
היגיון במשחקים זה מתמטיקה,
וקריאה בקול רם היא אמנויות שפה.
יש לכם את זה, ואם אתם מתחברים לזה לאורך זמן, אתם מנצחים.
תמיד יש סיבה לחוסר מוטיבציה, ובזמנים כאלה, תת-ההשלכה עשויה לנבוע מחרדה הקשורה לנסיבות.
אני מבקשת מכם להסתכל מתחת לפני השטח. שוחחו עם הילדים, מה הם מרגישים? איך הם מתמודדים עם זה?
למה הם הכי מתגעגעים? האם החומר קשה מדי? קל מדי? האם מוצג בצורה כל כך שונה שהם עכשיו לא בטוחים כיצד להמשיך?
כאשר אנו דואגים יותר להנעת ילדים בתקופות טראומטיות מאשר להתחבר אליהם, אנו מוסיפים לטראומה.
ראו מה תוכלו לעשות כדי להקל על ילדיכם, והתחברו אליהם לזמן קצר בכל יום.
הזכירו להם שכולכם נמצאים ביחד בזה ושאתם בצוות שלהם.כאשר הם יודעים שאתם מאמינים בהם, הם יעבדו קשה יותר.
גישה שונה
תפקידו של ההורה הוא להקל על הלמידה של כל מה שהילד מגלה בו עניין.
אל תנסו להיות מורים. חינוך ביתי פועל בצורה הטובה ביותר כאשר המנחה והילד עובדים יחד בכדי להעלות את ההבנה
ואת עומק הידע. חפשו דברים ביחד, מצאו סרטוני יוטיוב שמסבירים או מדגימים את הנושא. לעולם אל תנסו להחזיק ילד
בדרך למידה מוצעת.אם הם פתאום יפתחו עניין במשהו שעולה, תנו להם לרוץ איתו. הלמידה הטובה ביותר נובעת מעניין
ותכנית הלימודים בבית הספר מסלקת בדרך כלל את חופש הלמידה. תנו להם חופש ללמוד ולחקור בכל תחום שמעניין אותם.
רובנו הלכנו לבית הספר ואנחנו לא יודעים שום דבר אחר. אנו מצפים מחינוך להיראות כמו למידה בכיתה.
זה לא חייב להיות ככה. תנו להם למצוא את שמחתם, את תחומי העניין שלהם ואת דרך הלימוד שלהם.
אל תגביל את צמאונם לידע טבעי עם תכנית הלימודים שנקבעה. אל תכריחו את ילדכם וזכרו שעבודות בית הספר איננה למעשה למידה.
הלמידה מתרחשת כאשר ילד או מבוגר רוצים ללמוד. נסו לעורר עניין, עשו את זה בכיף ואם זה עדיין לא קורה, אופים במקום עוגה.
בישול כולל בתוכו מתמטיקה, אנגלית ומדע.
זה בסדר לא להיות בסדר
בזמנים כאלה, אי אפשר לאזן את החינוך של ילדינו, את העבודה ואת חיינו. לעבוד מהבית ולנסות ללמד את ילדינו כל דבר הוא
בלתי נסבל לעיתים קרובות. הורים סובלים, ילדים נעקרים ולעיתים לא מתרחשות פעילויות למידה מובנות בכלל, רק נשלחות כמה
משימות לילדים לצאת לידי חובה, בלי חשיבה יצירתית ורגשית, ממש כמו עוד שעורי בית.
וזה בסדר.
מה שחשוב יותר הוא לעבור את היום בצורה חיובית ככל האפשר, לנצל את הרגעים הניתנים ללמידה המצטברים
באקראי לאורך היום, וקצת זמן איכות בכל יום עם הילדים שלנו.
אני מאמינה שאנו בהחלט יכולים לעשות בחירות אשר תסייענה לילדים
ללמוד משהו כל יום בלי יותר מדי מתח רב על הורים או הילדים.
חשוב לזכור שלמרות שהאירוע שבו אנחנו נמצאים הוא חסר תקדים, גם הוא יעבור.
ואני מהמרת שהזיכרונות הבולטים של "ילדי ההסגר של 2020"
לא יהיו שיעורי הבית במתמטיים שהוקצו להם,
אלא הזמן שבילינו יחד כמשפחה.
תנו לילד את הכלים לחשוב חשיבה יצירתית
חשיבה יצירתית – לחלום בגדול מיועד לילד
הוא יומן מיוחד.
הוא יומן שיפתח לך את החשיבה,
הוא מזמין אותך לחקור, לחשוב, להביע דעה
בנושאים מעניינים ומעוררי מחשבה
באמצעות סיפורים, איורים, ופעילויות מרתקות.
נושאים שיעזרו לך לחיות חיים מרגשים.
עם שפע של מקום להיות יצירתי, להשיג כל מטרה
לחשוב בגדול ולהאמין שתמיד יש שיפור, למידת אסטרטגיות נכונות עם אחריות להישגים.
חשיבה יצירתית – כל שבוע גיליון מהיומן (22 שבועות)