אף אחד לא אמר שזה יהיה קל
"אף אחד לא אמר שזה יהיה קל, הם רק הבטיחו שזה יהיה שווה את זה." – ד"ר סוס
צמיחת הילד והתקדמותו תלויה בציונים,
המערכת מתגמלת תלמידים שכבר מצליחים,
ולצערנו לא מצליחה להכיל ילדים רבים הזקוקים לגישות למידה יותר אינדיבידואליות.
היכולת של הילד להצליח בבית הספר לאורך זמן אינה נקבעת על פי מנת המשכל שלו, זה לא קשור למוטיבציה,
וזה כן קשור לתפקוד ביצועי כלומר, היכולת לעשות דברים – במיוחד דברים שהם מוצאים מאתגרים או משעממים.
כמו לכתוב עבודה, היכולת של הילד להציב מטרה, לארגן חומרים, להתחיל, לבנות אבני דרך ולסיים את המשימה.
תלמידים נאבקים מתויגים לרוב כ"עצלנים" או "בעלי ביצועים פחות טובים" "חסרי מוטיבציה",
אך הנושא האמיתי הוא שפשוט אין להם את היכולת לנהל את הרגשות שלהם, לתכנן קדימה לעתיד ולעקוב אחר הפרטים.
לרוע המזל, הילדים האלה הם גם האחרונים שמבקשים עזרה וגם מרגישים לא מובנים על ידי המבוגרים הסובבים אותם.
הם מאמינים שכישלונות העבר שלהם מגדירים את הפוטנציאל העתידי שלהם.
הסיבה שטכניקות "מוטיבציה" נכשלות היא מכיוון שהן אינן מתייחסות לחוסר היכולת של הילד לבצע את משימותיו כאשר הוא חווה לחץ.
אם לילדכם יש סימנים של שגרה לא מתפקדת – (הרשימה ארוכה)
אינו מסודר, נשאר ער שעות על סיום שיעורי הבית, או מנסה להימנע מהכנת שיעורי בית בכל מחיר,
חוסר יכולת לנהל את יומו בהצלחה, הימנעות מדברים שגורמים לחץ,
הימנעות ממשימות מחשש לכישלון/טעויות, דחיינות, ויכוחים, שקרים לגבי שיעורי הבית והציונים שלהם,
מחפש פעילויות שיעניקו לו הנאה כמו לבלות יותר מדי זמן ברשת או במשחקי וידאו.
נקיטת תנומות ארוכות, בילוי שעות בניקיון וארגון החדר עד שהוא מושלם, מנסה לשנות את המערכת,
נמצא במאבק תמידי מול האלקטרוניקה ומבלה שעות במשא ומתן עם הילדים כדי לשנות את ההרגלים,
גורם לכם להיות במתח מול בית הספר
אז
בואו תראו איך אתם יכולים לעזור.
אני מאמינה שהורים ממלאים תפקיד חיוני ליצור סביבה לילדים להגיע לאן שירצו.
1. תקשורת עם הילד
כאשר ילדכם לא מווסת רגשית, הוא לא מסוגל לשמוע היגיון או נימוקים.
כל מה שהוא יודע זה שהוא מרגיש המום ומפוחד.
אם ילדכם נאבק בבית הספר, הוא עלול לחוש חרדה או להתקשות לעבד את רגשותיו.
הוא עשוי גם להתבייש בכך שאכזב אותכם או שלא עמד בציפיות.
כדי לגרום לו לקבל את עזרתכם,
עליכם להבין תחילה כיצד הוא מרגיש.
תנו לו לדעת שאתם שם כדי לעזור לו להבין דברים.
בפעם הבאה שילדכם מביע פחד, או תסכול השתמשו בשאלות,
תנו לו למצוא פתרונות ואל תקפצו להציע לו מה לעשות.
השתמשו ברגשות :
"אני מבין שאתה מרגיש (רגש). מה אני יכול לעשות כדי לעזור?"
"אני מצטער שאתה מרגיש (רגש). תן לי לדעת איך אני יכול לעזור."
ילדך ירגיש בטוח לחלוק אתך את רגשותיו וללמוד לתקשר בצורה יעילה יותר,
בלי פחד לקבל ממכם ביקורת, יש סיכוי גבוה יותר שיחפשו את תמיכתכם.
2. עזור לילדך לעצב את יומו
אתם יכולים לשים לב שפעילות שהם מעדיפים לעשות – כמו בניית מבצר לגו בן 2,000 חלקים – הם לא מתקשים להתמקד!
זה מכיוון שפעילות זו מביאה להם שמחה, גם אם היא מציבה אתגר.
אם אתם יכולים לעזור לילדכם לפתח שגרה שמאזנת את חובותיהם בפעילויות המועדפות עליהם, סביר להניח שהם יתמקדו בהשלמה
משימות שהם מתקשים או משתעממים.
בקשו מילדכם להקדיש 15 דקות לשיחה, בזמן מסוים ששניכם מסכימים לו.
מטרת השיחה היא לבנות יחד תכנית לשעות אחר הצהריים / ערב שלהם.
למה? כי אתם רוצים לעזור ולוודא שהם יפיקו כיף ורוגע בערב.
לרשום את המשימות שלהם היא דרך נהדרת עבור ילדכם להתמקד ולנהל את הזמן בצורה מיטיבה ולהקל על הלחץ.
תרגול הרגל זה מדי יום עוזר לילדך ליצור שגרה המאפשרת להם לעבור למצב עבודה ולשמור על המיקוד שלהם.
מצורף סרטון ו PDF שמסביר איך למלא את הלוח השבועי ואיך ללמד את הילדים ניהול זמן.
3. שימו לב והעריכו אפילו את הצעדים הקטנים ביותר בכיוון נכון
עשו כמיטב יכולתכם לשים לב ולעודד כאשר ילדכם עושה מאמץ אמיתי – לא משנה התוצאה.
ככל שאתם מכירים ומעודדים את מעשיהם, כך אתם תגרמו להם להרגיש טוב.
מצד שני, אם רוב התקשורת ממכם נתפסת על ידי ילדכם כשלילית, זה יגרום לו להימנע ממכם להעניק עזרה שתנסו להעניק להם.
הקפידו לא לתת שבחים כוזבים, ולהתמקד במאמץ של ילדכם,
נסו להשתמש בביטויים שיעזרו לילדכם לחגוג ניצחונות קטנים ולחיזוק התנהגויות חיוביות:
"הכנסתם את שיעורי הבית לילקוט ללא תזכורת, מדהים!"
"אני רואה שאתה לומד יומיים לפני המבחן שלך, זה חכם!"
"תודה ששיתפת איך זה גרם לך להרגיש, אני אהיה יותר מודע לכך בעתיד!"
לא משנה כמה הרווח קטן, הדגישו את המאמץ העצום שעשה ילדכם לעשות
הצעד הראשון לעבר הרגל טוב יותר.
פונקציות ביצועיות הן מערכת של כישורים המאפשרים לילדכם לתכנן קדימה, להתארגן ולהשלים משימה. זכרו:
• יכולתו של ילדכם להצליח בבית הספר לאורך זמן אינה נקבעת על פי מנת המשכל שלהם.
• הרגלים יכולים ליצור שגרת תפקוד המסייעת לילדכם להתייחס ליומיום מאתגר ומגיע ליעדים, או שגרה לא מתפקדת המביאה לילדכם
הימנעות מאחריות על מנת להקל על הלחץ.
לסיכום
אתם יכולים לעזור לילדכם לפתח תפקוד ניהולי טוב יותר עם שלושה דברים שיוצרים בטיחות, חופשיות ושגרה.
הסיבה לכך שהטכניקות לעיל יעילות היא מכיוון שהן עוזרות לכם לפתח מערכת יחסים חיובית עם ילדכם
ולעזור לילדכם להסתגל לאתגרים במקום להימנע מהם.
לכן חשוב שתתמקדו בהגברת הבריאות הרגשית של ילדכם,
להיות נוכחים תוך כדי הפחתת הלחץ שלהם כך שהם מרגישים בטוחים להתמודד עם האתגרים שלהם
ולנקוט בכל יום את הצעדים הקטנים כדי לעזור להם להגיע ליעדים ארוכי הטווח שלהם.