איך נגרום לילדים לעשות מטלות בבית בכייף
במחקר שעשו במשך 25 שנים, החל מ -1967, בקשו לבדוק אם ילדים שהתבקשו לעזור בעבודות הבית החל מגיל 3 או 4,
סייעו בחיזוי הצלחת הילדים באמצע שנות ה -20 לחייהם.
מצאו כי :
המטלות החדירו לילדים את החשיבות של התרומה למשפחותיהם והעניקו להם תחושה של אמפתיה כבוגרים.
אלה שעשו מטלות כילדים צעירים נטו יותר להיות מותאמים,
יש להם יחסים טובים יותר עם חברים ובני משפחה,
והם מוצלחים יותר בקריירה שלהם.
ויחד עם זאת,
מחקרים מראים כי פחות הורים דורשים שילדיהם ימשיכו לעשות מטלות.
ואיך מסבירים זאת ההורים:
השתתפות גוברת והולכת של ילדים בבתי הספר ובפעילויות מחוץ לבית,
היעדר מודעות של ההורים בחשיבות נתינת אחריות רבה יותר לילדים.
כולנו רוצים לגדל ילדים אחראים ועצמאים אשר גדלים להיות מבוגרים בעלי סמכות.
אבל איך נוכל להשיג זאת?
ככל שאנו מתפתחים יותר כחברה, אנחנו מצפים פחות ופחות מהילדים שלנו.
ומה קורה,
אנחנו שולחים אותם לצבא והם לא יודעים איך לכבס את הבגדים שלהם, לבשל ארוחה, לפעמים אפילו דברים בסיסיים
כמו איך להחליף נורה, כי אנחנו עושים הכל בשביל הילדים שלנו לעתים קרובות מדי.
ילדים מסוגלים לעתים קרובות לעשות יותר מאשר ההורים שלהם מאפשרים להם.
פעוטות משתוקקים להפגין את כישוריהם הגדולים. ילדים צעירים כמו בני שנתיים יכולים לעשות המון.
1. עדיף שילדים יעשו עבודה שתועיל לכל המשפחה, במקום להגביל את המטלות שלהם לסדר את חדרי השינה שלהם.
2. הקצאת משימה מחוץ לחדר השינה שלהם מבטלת הזדמנות לטיעון של ילדים גדולים, שעשויים להתעקש שהם
מעדיפים חדר מלוכלך. באשר לתירוץ, "לא עשיתי את הבלגן הזה למה אני צריך לנקות את זה?"
התשובה היא "כל בני המשפחה עושים בלגן, ולכן כולנו מסדרים את הבלגן ביחד".
3. מפתח נוסף להצלחת המטלה טמון בהשתתפות המשפחתית. ביצוע זמן מטלה כאירוע משפחתי בכייף
יהיה גורם לשיתוף פעולה נוסף. "הגיע הזמן לעשות את המטלות שלנו", להפעיל מוזיקה ולהתחיל תוך כדי ריקוד –
זה צריך להיות סוג של זמן כיף במקום זמן "עונש".
עם הזמן הם ילמדו לעשות את הדברים האלה בכוחות עצמם בלי כל הדברים האלה.
הורים ש"איחרו את הרכבת" של הפעלת הילדים שלהם כפעוטות עלולים להרגיש כי זה קשה יותר לילדים
לקבל לוח עם רשימת מטלות.
"פשוט תתחיל עכשיו" תראו מה הם יכולים לעשות, לעודד אותם לעזור לכם לעשות מטלות מסוימות
ובסופו של דבר זו תהיה הדרך שלהם לתרום למשפחה שלהם.
כדי להתחיל עם מתן מטלות לילדים שלכם, רצוי לשבת אתם, ולדבר על כל מטלות המשפחה שלכם שצריך לעשות,
לעשות רשימה (שימו לב, כל המטלות כולל גם מטלות שלכם) .
מטלות של כל יום,
מטלות של כל שבוע,
מטלות של כל חודש.
לשבת ולדבר על איך כמשפחה,
אתם כצוות תעבדו יחד.
אל תשכחו
להזכיר לילדים כי אתם המבוגרים כבר עושים הרבה מטלות בבית. להבהיר כי כל בני המשפחה, כולל מבוגרים,
עושים מטלות כי, תאמינו או לא, הילדים שלכם כנראה לא מודעים לכל מה שאתם עושים כדי לשמור על תפקוד הבית.
תציגו לילדיכם אפשרויות של מה שהם יכולים לעשות כדי לעזור לשמור על הבית.
תנו להם לומר אלו מטלות הם לוקחים עליהם לעשות,
לדבר על מתי זה הזמן הטוב ביותר עבורם לעשות משימות אלה.
ככל שיהיו יותר "זמן למשימות" שכולם (כל המשפחה) עושים באותו זמן (כל אחד עושה את המטלה שלו
באותו זמן עם האחרים שעושים מטלות אחרות) כך נשיג את כל המטרות: שיתוף, אחריות, חיבור, כייף, מוטיבציה….
כשמציגים מטלות בצורה כזו, אתם מעצימים את הילדים וגורמים להם להרגיש אחראים. משהו שהם רוצים להרגיש.
לתת להם אפשרות בחירה, מעצים אותם עוד יותר ונותן להם שליטה כלשהי על גורלם.
אני בטוחה שאתם תוהים:
איך הילדים שלי ימשיכו לעשות את המטלות שלהם מבלי שאני יציק להם ואנדנד להם?
וגם, איך אני יכולה לשמור על מוטיבציה של הילדים?
הזמן הטוב ביותר להתחיל ל"עבוד" על מטלות הוא כאשר ילדים הם פעוטים. כשהם קטנים, הם להוטים לעזור
ולעשות כל מה שהם רואים שמבוגרים עושים. אבל אם הילדים שלכם הם גדולים, אל תדאגו!
זה אף פעם לא מאוחר מדי.
איך אני יכול להימנע מלהיות ההורה המעצבן, המציק והחופר לילדים שלו, כל הזמן לעשות את המטלות שלהם?
כאשר ילדים (בכלל זה חל על כולנו) מרגישים שמציקים להם לעשות משהו, רמת המוטיבציה שלהם
יורדת מהר יותר מרכבת הרים.
לא רק זה, אלא
הורה מנדנד לילד = ילד במהירות מתחמק.
אז נפנה את הילד ללוח המטלות (שנמצא במקום מכובד ובולט) שהוא חוזה/הסכם לכל דבר.
זה הרבה יותר קל להגיד לילד שלכם "בדוק בבקשה אילו מטלות צריכות להיעשות!" מאשר לומר
"זה הזמן שלך לפרוק את המדיח, לערוך את השולחן, לטאטא את הרצפה!"
האמירה הראשונה מעודדת את האחריות והאמירה השנייה נשמעת יותר כמו פקודה.
הבכור שלך מתחיל להתלונן על כך שהוא צריך לערוך את השולחן כל ערב
ולקחת את הכלב לטיול אחרי הלימודים.
למעשה, היום אחר הצהריים הוא סירב לעשות את המטלות שלו.
עכשיו מה?
אולי אתם שואלים מה לגבי מטלות בכסף?
אולי ההורים שלכם שילמו לכם עבור מטלות כשהייתם ילדים. ייתכן אפילו שאתם חושבים שזהו שיעור נוסף ללמד
כאן על החשיבות של עבודות למחייה. אבל לפני שאתם עושים את זה,
הנה כמה סיבות מדוע לא כדאי לשלם לילדים עבור מטלות:
ילדים עלולים בסופו של דבר להחליט שהם לא רוצים כסף:
בעוד כסף עשוי להניע ילדים בבית הספר היסודיים לעשות את המטלות שלהם,
ילדים בוגרים יותר עלולים להחליט שהם מעדיפים לא לעשות מטלות ומסרבים להמשיך ואז אתם תקועים.
זה עוזר ללמוד כי חלק מהעבודה שלכם בחיים היא ללא תשלום. למבוגרים לא משלמים עבור מטלות, אז למה ילדים?
מחקרים מצאו כי
תשלום לילדים עבור עשיית מטלות משנה את היחסים שלכם עם הילדים ו"שובר" את האינטימיות
והשותפות המשפחתית.
אתם לא חושבים שהילדים שלכם מסוגלים לעשות משימות בלי תמריצים?
ישנן דרכים טובות ללמד את הילדים על עבודה למחייה – עבודה שאפשר להרוויח בה כסף, גם בתוך המשפחה.
לשקול לשלם לילדים למשימות שחורגות מהמטלות היומיות או שבועיות כמו ניקוי המכונית או לגרף עלים.
אז אם כסף הוא לא הדרך להניע את הילדים לעשות את המטלות, מהי הדרך?
לעשות את המטלות כפעילות משפחתית, בצוות. ילדים ירגישו את תחושת הבגרות וזה יניע אותם יותר מתשלום.
מה ילד לא רוצה להיראות כמו בוגר?
חישבו על הדרך שאתם מגדלים את הילדים שלכם,
האם אתה מלמדים לעצמאות?
האם אתם מאפשרים לילד לקחת אחריות?
האם אתם מאפשרים לילד להחליט?
האם אתם מאפשרים לילד לחשוב על פתרון בעיות?
האם אתם מלמדים את הילד להציב מטרות ולבנות תהליך להגיע אליהם ולהצליח?
אם זו הדרך שלכם, וזו הגישה שלכם לגידול ילדים אז הילד שלכם באמת מלא ביטחון ורוצה להראות בוגר.
מטלות צריכות להסתיים לפני הכיף. זה מלמד את הילדים כי עבודה צריכה לבוא לפני משחק ,
עוזר לילדים לתכנן את הזמן שלהם, כדי שיוכלו להתפנות לפעילויות שהם באמת רוצים לעשות.
ומה אם הם לא עושים אותן היטב?
הילד ניקה את ארגז החתול אבל זה היה נקי בקושי….
זה הרגע שהילדים זקוקים להדרכה/אימון עם המטלות שלהם כדי להצליח.
הדרך הטובה ביותר זה בהתחלה לעשות ביחד, זה מהיר יותר וזה מלמד.
כמה דברים חשובים ל"אימון" ילדים ביעילות :
חשוב איך אתם מדברים אליהם. תתחילו "אני יודעת שזה קשה", לא לגרום להם להרגיש שהם טיפשים.
לא לגרום להם להרגיש "לא יוצלח" אם לא ניקו טוב, להראות להם איך. לא להגיד משפטים כמו "העבודה עדין לא בוצעה"
לשאול אם אפשר לעזור. במקום להגיד לילד שלך מה הוא לא עושה בסדר, לשאול אותו אם היה רוצה כמה טיפים
על איך הוא יכול לשפר. – זה הרבה יותר יעיל לשאול שאלה מאשר להרצות, רוב הילדים יהיו פתוחים זה.
הם יתנו לכם רשות לעזור, וזה מאפשר להם עדיין להרגיש בשליטה.
זכרו, המטרה הסופית היא לא להשיג בית נקי לחלוטין,
אבל כדי לגדל ילדים ששמחים תמיד לעזור ולקחת על עצמם את האחריות,
זה נותן לילדים תחושת שליטה תוך שמירה על גאווה.
עזרה רגשית שלכם לילדכם – תכניות ומדריכים בחינם