מה עושים עם ההתנהגות הזאת?
ההתנהגות של הילד לא נאותה,
לא מותאמת,
לא …
ולא…
זיכרו, הענשת התנהגות פסולה עלולה לעצור את זה באופן זמני, אבל זה לא פותר את הבעיה.
אז אתם אומרים :
הילד מחפש תשומת לב.
זו עובדה פשוטה שילדים זקוקים לתשומת לב רבה, אך אנו נוטים להתרגז עליהם כאשר הם מציגים התנהגויות מסוימות
"רק כדי לקבל את תשומת לבנו".
למה לא ניפגש עם הצורך הבסיסי הזה?
האם אתם נותנים לו תשומת לב?
אנחנו יכולים לבלות את כל היום בנוכחות ילדינו ועדיין לא לתת להם הרבה תשומת לב.
אם אתם נותנים את רוב תשומת הלב שלכם להתנהגות לא נאותה אז כנראה שהוא ימשיך להתנהג ככה.
אם אתם נותנים הרבה תשומת לב חיובית, אוהבת, לא יהיה לו צורך להתנהג כדי לקבל אותה.
מה זה תשומת לב חיובית לילד?
הקשבה בכל פעם שאתם יכולים.
אם הילד שלך מדבר אליך, הקפד להפסיק את מה שאתה עושה, ליצור קשר עין, להקשיב מתוך כוונה להבין.
אם אתה לא יכול לעשות את זה ברגע זה, לומר, "אשמח לשמוע מה יש לך לומר. תן לי כמה דקות,
ואני אתן לך את מלוא תשומת הלב שלי."
כאשר הילד עושה דברים כמו יצירה, עבודה, עזרה, השתמש במילות הקסם "אני רואה …" "אני רואה אותך…."
זה לא חייב להיות משך זמן ארוך, אפילו כמה דקות של תשומת לב ממוקדת ביום יכולה להיות השפעה חיובית על ההתנהגות.
אז אתם אומרים:
הילד לא שומע לנו
נכון, הילד רוצה להחליט !
בשלב מסוים אחרי האנשים הקטנים שלנו מבינים שהם יצורים נפרדים מאיתנו, הם מתחילים לרצות להפעיל קצת עצמאות.
הם רוצים שליטה על איזה כוס הם משתמשים, מה הם אוכלים, מה הם לובשים.
איזה הורים "סובלים" יותר? הורים שמחליטים הכול על הילדים, מה לאכול, מה לשתות, באיזה כוס לשתות, מה ללבוש, מתי…ומתי…
אז איך אתם יכולים להפסיק התנהגות לא נאותה הנגרמת על ידי רצון לשלוט?
האם זה משנה אם הוא חייב לשתות בכוס אדום? האם ללבוש בגדים לא כל כך תואמים זו בעיה?
האם זה משנה להישטף בעמידה ולא באמבטיה מלאה?
לפעמים אתם רוצים שהילדים ילכו על פי הכללים שלכם, אבל למה לקחת שליטה במקום שבו אתם לא באמת צריכים את זה.
תנו להם להחליט במנות קטנות של עצמאות , זו קרקע פוריה לביצוע החלטות גדולות מאוחר יותר.
ויש דברים שלא ננהל משא ומתן ויחד עם זאת ניתן להם אחריות שיחליטו מתי הם יבצעו את החובות שלהם, וזה באחריותם.
כמו חובות בסדר היום, בבוקר, בגן/בית ספר, החפצים שלהם, החדר שלהם, בדרך ללילה טוב וכו'.
אז אתם אומרים:
הילד אומר לנו "לא" על כל דבר
חשוב לשמור על היכולת לומר "לא" ויחד עם זאת ללמד את הילד להגיד "למה לא" או לתת חלופה.
"אני לא רוצה לסדר את החדר עכשיו כי אני באמצע משחק ואני אסדר אותו אחרי ארוחת ערב"
כמובן שזה לוקח זמן ללמד, וחשוב להיות עקבי, אתה אומר "לא" וגם "כן".
אז אתם אומרים:
הוא מחקה אחרים
אתם לא יכולים להיות בשליטה מלאה על מה שהוא נחשף, במיוחד בגיל ההתבגרות. עם זאת, האחריות שלכם היא
להגן עליו מפני השפעות שליליות רבות ככל האפשר וללמד אותו איך לעשות בחירות טובות.
אתם יכולים למזער חשיפה להשפעה רעה של תכנים ושל חברים.
להיות עקביים בחינוך שלכם ושמירה על הכללים והתרבות המשפחתית.
אז אתם אומרים:
הילד לא מתקשר אתנו
קשר טוב הוא זה שמשפיע על הקשר שלכם עם ילדיכם. אם הקשר הזה מתוח, יש סיכוי גבוה יותר שהילד לא ישתף אתכם.
הקשר עם הילד צריך להיות קשר של הבנה, הכלה, אהבה, משחק, בילוי ושיתוף. כל הנאמר לעיל צריך להתקיים על מנת להיטיב עם הילד.
ואני אומרת:
אולי יש לו חוסר מיומנות
הילד צריך שתלמדו אותו כישורים שדרושים לו. אם זה בלימודים, במצבים חברתיים, בשגרה היום יומית ומול סיטואציות חדשות.
אתם יכולים ללמד אותו תקשורת חיובית, ללמוד אותו לבטא את הרגשות שלו במקום להביע אותם בהתנהגות,
פתרון בעיות, תרחישים אפשריים, לבנות שלבים לביצוע משימות וכו'.
ואני אומרת:
צרכים לא מסופקים
רעב, עייפות, שעמום, חוסר פעילות גופנית, תזונה לא נכונה.
ילד צריך להיות מאוזן בצרכים הבסיסיים שלו ועל זה אתם צריכים להקפיד:
מזון מזין, שעות שינה, שפע של פעילות, סדר יום מובנה וקבוע.
ואני אומרת
אי הבנה רגשית שלכם
הורות סמכותית ומיטיבה היא הגישה להבין את הילד ולעזור לו.
מדע המוח כפי שכתבתי עליו משנה את גישת ההורות שלכם ומידע זה יכול לעזור לכם לראות ולהבין
כל התנהגות של הילד באמפתיה, בהבנה ויכולת לתת עזרה.
הצטרפו ללמוד עזרה רגשית לילדים בכל סיטואציה ולכל החיים !
(מתאים לגילאים 3-18)
לפרטים >>> הדרך
נושאים קשורים – איך להתמודד עם התנהגותו של הילד