ניהול זמן מסך במהלך מגיפת הקורונה
"מכיוון שאני צריך לעבוד ואין לי אפשרות לבדר את הילדים כל הזמן, הילדים שלי נמצאים על המסכים ללא הפסקה.
זה בהחלט הופך אותם לעצבניים ואגרסיביים יותר. אני חושב שהם ממש משועממים בשלב זה, אבל הם גם מכורים.
הם מייללים כשאני מכבה את המסכים והם לא מצליחים למצוא שום דבר אחר לעשות"
נשמע מוכר?
בתחילת המגיפה, כשההורים ניסו לעבוד ולפקח על ילדים במקביל, המסכים היו התשובה המתבקשת. בהתחשב בתחושה הכללית
של להיות במצב חירום, הדאגה לגבי זמן המסך המוגבר הייתה מחוץ למטרות.
ארבע חודשים לאחר מכן, כשאנחנו מבינים שמדובר במרתון, הורים רבים שמים לב לשינוי בילדיהם ותוהים כיצד
להחזיר את "האדמה האבודה" ולגרום לילדים לשחק באופן עצמאי.
אבל אם ההורים עדיין מנסים לעבוד בבית ללא טיפול בילדים, ככל הנראה השימוש במסך כלשהו בלתי נמנע.
השאלה היא איך למצוא את "העמק השווה", עם כמה פעילויות מסך חינוכיות כדי לשמור על שקט של הילדים בזמן שאנחנו עובדים,
כמה אלטרנטיבות מהנות יש מלבד למסכים שישאירו את הילדים עסוקים ומרותקים ככל האפשר?
למרבה הצער, ללמד עכשיו ילדים משחק עצמאי יכולה להיות אתגר. רוב פעילויות המסך כל כך משכנעות שילדים מתחילים לאבד
את היכולת למצוא דברים אחרים מעניינים. ככל שיש להם זמן מסך רב יותר, כך נראה שהמיקוד שלהם, היצירתיות
והיוזמה שלהם "מתייבשת", ואין להם את היכולת "לאבד" את עצמם במשחק עצמאי, שלא לדבר על כך שהרבה זמן מסך בילדות
קשורים להתנהגות אגרסיבית יותר, סיכון גבוה יותר להשמנת ילדים ודימוי עצמי נמוך יותר.
שימוש חוזר במסך יכול אפילו לשנות את אופן התפתחות המוח. לדוגמה, קריקטורות עם החיתוכים המהירים שלהן הוכחו
כמפחיתים את משך תשומת הלב ואת תפקידי הביצוע האחרים של ילדי גן .
למרבה המזל, ישנן דרכים להתחיל לגמול את ילדכם מהמסכים והילד יגיב בחיוב.
איך ליצור דרך להעסיק את את ילדיכם, אפילו כשאתם עובדים בבית.
הגדרת יעד סביר
לדוגמה, אם ילדכם משתמש במסכים שמונה שעות ביום, אל תצפו להפחית את זה לשעה. התחילו בכיוון לשש שעות.
השינוי הראשון הוא הקשה ביותר. הסבירו לילדים כי מסכים הם כמו ממתקים – הרבה כיף, ויחד עם זאת לא משהו
להתמכר אליו כל היום.
שאלו את ילדכם מה עוד הם יכולים לעשות במקום שימוש במסכים. ביחד תעשו רשימה רעיונות
להלן מעל 100 רעיונות לילדים ובני נוער ולכל המשפחה – קבלו השראה.
לעזור לילדכם ללמוד לשחק באופן עצמאי.
מחקרים מראים שילדים עם היכולת להעסיק את עצמם באופן קבוע במשחק מפתחים תכונות שיעזרו להם להצליח בבגרותם,
כולל יכולות מוגברות לפתור בעיות, להתמיד, להתמקד, לנהל תסכול ולהשתמש בחשיבה יצירתית כדי ליצור.
אז אל תרגישו אשמה על כך שילדכם מבקש לשחק לבד. זה טוב לו! אבל אם ילדכם אינו רגיל לשחק באופן עצמאי,
תצטרכו לעזור לו לפתח את המיומנות הזו בהדרגה.
בחרו בחוויות מסך באיכות גבוהה ככל האפשר
השימוש במדיה החברתית מגביר את החרדה בקרב ילדים בכל הגילאים, צרו עם ילדכם רשימת פעילויות למסך שתשמור
על הילד שלכם מרותק כשאתם צריכים לעבוד, אך יש להן ערך חינוכי.
לדוגמה : ספרי שמע, לימוד קריאה, לימוד אנגלית, יוגה, סרטים היסטוריים דוקומנטריים, סדנאות כתיבה, סדנאות עריכה,
לימוד ציור/איור, תכנות ועוד.
כתבו הסכם על שעות זמן המסך החדשות
הסכימו לכמה זמן המסך ניתן להשתמש למשחקי וידאו או לצפייה חוזרת, לעומת צפייה ולימוד בעל ערך.
ערכו לוח זמנים
הסכימו ללוח זמנים יומי כתוב, עם זמן המסך לאחר זמן הקריאה, זמן בחוץ ומשחק חופשי.
תכנון הפסקות קבועות לאורך יום העבודה שלכם כדי להתחבר לילדכם וזה יהווה את המעבר מפעילות אחת לאחרת.
כל בוקר, שאלו את הילדים אילו פעילויות של משחק חופשי הם חושבים לשלב באותו יום.
תהיו נגישים במהלך פעילויות הזמן החדשות ללא המסך (לפחות בהתחלה) כדי לעזור לילדים לפתור את הבעיות שעולות,
תקופת הסתגלות
הילדים משתמש במסכים כדי להגן על שעמום, אבל זה לא הכל. מסכים הם דרך קלה להסיח את דעתנו מכל אותם רגשות
לא נוחים בייחוד בתקופות קשות: אכזבה,כמיהה, עצבות,חרדה, פחד, עצבנות, כעס.
אתם תראו יותר תנודתיות כשהם מתחילים לבלות פחות זמן עם מסכים, ורצוי שתהיו יותר סבלנים.
לאחר פרק זמן, אתם תראו את ילדכם הופך להיות פחות רגיז ואגרסיבי. תבחנו ביותר יוזמה, משמעת עצמית ומיקוד כאשר הם משחקים.
והכי חשוב, תוכלו לראות את ילדכם מפתח את חייו הפנימיים במקום "לאבד" את עצמו למסך.