עזור לילדך להיות גמיש יותר, עצמאי ויצירתי
כשהילד שומע את המילה "כן" , מה זה עושה למוח שלו.
כן היא יותר ממילה. זהו מצב של קיום, של התייחסות, שער לסקרנות, צמיחה וחוסן.
הרעיון הוא שכאשר הורים או כל מי שמטפל בילד, סבתא, מאמן או מורה, כל מי שתומך בצמיחת ילדים,
מבינים שהמוח יכול להיכנס למצב של "כן מוח" ולגשת לחיים עם תכונות חיוביות, עם תחושה פנימית של יציבות ואותנטיות,
ועם יכולת להתמודד עם אכזבות וההפסדים של החיים. עם הערכה עצמית בריאה ועם אכפתיות לאחרים, מאחרים ומעצמם.
לעומת מצב של "לא" מוח, נוצר כאשר אנו מרגישים מאוימים ואז ואנחנו נסגרים.
"כן המוח" הוא פתוח, הוא גמיש, יכול לחשוב לפני שהוא מגיב, כל דבר הוא טוב, הוא מסתכל על חצי כוס המלאה.
"לא מוח" הוא גדוש, הוא המקום שבו אתה מתכונן להילחם או שאתה מתכונן לברוח, אתה מפעיל את מצבי איום של המוח,
אתה סוגר את מרכז הלמידה, אתה לא פתוח ללמידה חדשה ולקשר עם אנשים אחרים.
במערכת יחסים משפחתית "כן" גורם לילד להרגיש מחובר, לילד קל להתקרב או להסתדר בחברה.
מנגד כשהורה אומר על הילד שלו "הוא כל כך עקשן", "הוא מתווכח על על דבר", הילד שומע יותר "לא".
צמיחה והתפתחות היא טיפוח 4 היסודות של המוח, איזון, חוסן, תובנה ואמפתיה.
1) איזון/ויסות – מצב של פתיחות המאפשר לנו לאמץ את כל טווח החוויה הרגשית שלנו.
2) עמידות/חוסן – היכולת לעבור מתגובתיות לקבלה ולחזור לאיזון.
3) תובנה – מודעות למצב הפנימי שלנו המטפח הבנה של עצמנו ושל אחרים.
4) אמפתיה – התחושות והרגשות שאנו מקבלים בתגובה לרגשות של אחרים, כמו גם את היכולת להבין את רגשותיו של אדם אחר.
האיזון אומר, שכאשר אתה חובק מגוון רחב של מצבי רגש שאתה יכול לקבל, את הרגשות המתעוררים, את תחושת המשמעות של דברים,
לפעמים חיובי לפעמים שלילי, אתה בעצם מחזיק אותם במודעות עם איזון.
זה סוג של מצב פתוח למגוון החוויות הרגשיות שאתה יכול לקבל. זו דרך לחשוב על אינטגרציה המאפשרת למוח לצמוח בצורה כזאת
שבמקום לפחד מרגשות עזים, אתה לומד לגלוש על גל הרגשות. כל רגש שעולה מאפשר להתעורר לחיים עם הרבה כוח.
נדמיין שיש 3 אזורים מעוררים או מעוררי יתר במוח, האזור האדום, האזור הירוק והאזור הכחול.
כשאנחנו שטים במורד הנהר אנחנו נמצאים באזור הירוק עם רגשות בעוצמות משתנות ועדין צפים.
כשאנחנו מגיעים לרגשות בעוצמות גבוהות הגענו לאזור "דליקה" לאזור האדום
וכשאנחנו מסתגרים ואיננו יכולים להתגמש הגענו לקרחון ואנחנו באזור הכחול.
הורים יכולים ללמד את הילד או המתבגר להיות מודעים באיזה אזור הם נמצאים.
התפקיד שלנו ההורים לעזור לילד להרחיב את האזור הירוק ולטפח את החוסן.
לעזור לילד שנמצא באזורי אדום או כחול, ובאותו רגע, נמצא במצב "לא" מוח לחזור לאיזון/ויסות
ככל שאנו הופכים להיות נוכחים יותר עם הילד שלנו, כך אנו מקדמים את המוח "כן" שלו במטרה ליצירת חוסן.
בתהליך של ללמד אותם את היכולת של חוסן, אנחנו גם מפתחים תובנה, לתוך עצמם.
אחת המטרות והיתרונות של החיים זה לגדל את ילדינו ביתר תשומת לב ולפתח את היכולת להסתכל פנימה,
להתבונן ולהבין מי אנחנו ומי אנחנו במערכות יחסים.
להיות מודע למצב הפנימי שלך, מאפשר לך לראות שאנחנו לא לבד בעולם הזה, אנחנו יצורים יחסיים מאוד.
כשיש את התובנה הזו גם במצב שהדברים לא כל כך טובים יש למידה מהניסיון –
"במצב מצוקה, לא מאוזן, יש לי את החוויה שאני יכול לחזור לאיזון".
אנחנו צריכים לעזור ליצור מוח משולב, חזק מבחינה מבנית. ובסך הכול להיות במערכת יחסים מעוררת עם הילדים
כדי שהמוח שלהם יעשה אינטגרציה.
איך נעשה את זה ?
להיות בתשומת לב לילד, לעזור לילד למקד תשומת לב ואז יש זרימה עצבית.
כאשר יש תשומת הלב, זרימות עצביות וקשרים עצביים גדלים, "נדלקים" גנים בשביל ליצור חלבונים המחזקים את הקשר הפיזי והאנטומי
שלהם זה לזה ויש אינטגרציה ל"כן" מוח. כמה פשוט !!!!
"כן" מוח הוא כמובן לא על המתירנות. זה לא אומר "כן" כל הזמן.
אנו מקדמים את "כן" המוח ויחד עם זאת להגיד "לא" ולהגיב בגמישות, לומר "לא" ברוח חיובית,
להיות בטוחים בבחירות עם עמדה פתוחה להקשיב.
the yes brain child
ד"ר סיגל וד"ר ברייסון
נושאים קשורים
מה הילד צריך כדי לפתח בטחון וחוסן
אני מזמינה אתכם ללמד עזרה רגשית שלכם לילדכם >>> הדרך – העולם הרגשי ש הילדים