מעגל השליטה
שיעור לחיים – מדע השליטה בקצור נמרץ
במחקרים שנעשו בנושא "שליטה" גילו,
שכאשר אנשים מאמינים כי אין להם שליטה על דברים רעים שקורים להם,
הם בסופו של דבר מפסיקים לנסות לעשות טוב יותר – הם מוותרים.
לדוגמה, אם הילד אינו מצליח במקצוע מסוים,
הוא מתחיל להאמין ששום דבר שהוא עושה לא ישפיע באופן חיובי על הביצוע שלו.
אז הוא מתחילי לוותר.
במילים אחרות, הילד למד שהוא חסר ישע ואין לו שליטה על שיפור.
ילדים ובני נוער מרגישים שיש להם שליטה קטנה על העולם שלהם.
הורים ומורים קובעים את הכללים ותפקידם לעקוב אחריהם.
"אפשר פיצה לארוחת הערב?"
"תלוי באבא"
"אני לא רוצה ברוקולי לארוחת הערב"
"זה מה שיש"
"למה אני לא יכול להישאר עוד שעה אצל חבר?"
אין פלא שלפעמים הילדים מרגישים כאילו הם מוקפים במבוגרים שעושים להם בחירות.
כאשר אנו מאמינים כי אנו יכולים לשלוט על הסביבה שלנו,
אנחנו פחות בחרדה,
ואנחנו מאושרים.
לא תמיד יש שליטה על מה יש לארוחת ערב,
אבל חשוב להבין על מה יש לנו שליטה ולהתמקד על זה.
אז איך ניקח שליטה על חיינו,
איך נעזור לילדים לראות ולהבין שיש הרבה שליטה בידיים שלהם?
מתאים למבוגרים וילדים.
ציירו שני מעגלים.
בתוך המעגל הפנימי, כיתבו דברים בחיים שלכם אשר אתם מאמינים שיש לכם שליטה עליהם.
במעגל החיצוני, כיתבו דברים בחיים שלכם שהם מחוץ לשליטה שלכם.
התהליך (שימו לב, תהליך לוקח זמן)
נסו להתמקד הן בשיפור הדברים במעגל הפנימי והן בהרחבת המעגל הפנימי
על ידי הוספת דברים נוספים שעליהם אתם מאמינים שיש לכם שליטה.
אם נעצור מידי פעם ובכל הזדמנות נצייר את המעגלים האלו נוכל להיות כל הזמן בתנועה לכיוון שינוי מבורך.
תנו לילדים ללמוד שיש להם כוח לשנות,
שהכול תלוי במוטיבציה שלהם ושינוי ושהם לא תלויים בסביבה.
כשילד אומר "הם עושים לי בכוונה", "אף אחד לא חבר שלי",
תבדקו אתו
האם זו אמת,
מה גורם למצב הזה,
כמה הוא תורם למצב להיות,
מה הוא עושה לשנות את המצב.
כל מצב בחיים יכול להשתנות אם ניקח את השליטה לידיים שלנו.
רוצים ללמוד עזרה לילד להיות בעל ערך עצמי בריא?
לחצו על התמונה