מה הורים יכולים לעשות כדי לתמוך בילדים שאינם בשלים
כאשר ילדים מתבגרים, נראה שציפיות העולם מהם משתנות במהירות האור. עבודות בית הספר פתאום מאתגרות יותר.
ספורט שהיה כיף הופך תחרותי יותר ותובעני יותר מבחינה גופנית. פעילויות, משחקים ותכניות טלוויזיה שילדכם וחבריו
אהבו יום אחד נחשבים ל"תינוקיים"למחרת.
כל הילדים נאבקים כדי לנווט את הנורמות החברתיות והציפיות של ההורים או המורים, אך כאשר ילד מתבגר לאט יותר מבני גילו,
השינויים יכולים להותיר את הרגשתו מחוץ לענייניים והוא נשאר, נבוך או מבולבל מהדברים שחבריו עושים.
ברוב המקרים, כשילדים גדלים, הדברים אפילו מסתדרים ויחד עם זאת התהליך יכול להיות קשה. התפקיד שלנו כהורים,
הוא להרגיע את הילדים ולתת להם את התמיכה והפיגומים שהם צריכים כדי לעבור את זה.
סימנים של חוסר בשלות אצל ילדים צעירים
זקוקים למעט תשומת לב יתרה או עזרה לעשיית דברים שעמיתיהם יעשו באופן עצמאי
פיזיות פחות מותאמת
מתעצבנים או מוצפים בקלות או מתקשים להרגיע את עצמם כשדברים לא הולכים בדרך שלהם
נאבקים להסתגל למושגים חדשים בבית הספר
הימנעות מפעילויות חדשות או מאתגרות
סימנים של חוסר בשלות אצל ילדים גדולים יותר
אינטרסים שאינם הולמים גיל
מבוכה חברתית, אי נוחות עם מערכות יחסים חברתיות חדשות כמו היכרויות
נוקשות או חוסר רצון לנסות דברים חדשים
פחות מפותחים מאשר בני גילם
קושי להסתגל לאתגרים חדשים
ויסות רגשי
עבודת המפתח בהתבגרות היא רכישת מערך של כישורים בלתי נראים הנקראים ויסות עצמי – היכולת להבין ולנהל רגשות ודחפים
כאשר הם עולים. ילדים שנאבקים בוויסות עצמי מתקשים להתמודד עם מכשולים אפילו קטנים והם אינם טובים בלהרגיע או לשלוט
בהתנהגויות אימפולסיביות. לדוגמה: ילדה שפורשת, אם חבריה לא ישחקו את המשחק שהיא רוצה, או מתפרצת בבכי אם היא
לא משיגה את הקאפקייקס הורוד. ילד שמשתולל אם הוא מפסיד, קוטע באימפולסיביות כשחברים או מורים מדברים, או מאחר לכל דבר.
הורים יכולים לעזור בכך:
שהם מעודדים ילדים לתרגל מיומנויות והתנהגויות המחזקות ומלמדות מיומנויות של ויסות עצמי.
לנהל אירועים שיכולים לקרות ולעזור לילד לחשוב חשיבה מועילה ולא מזיקה.
לעבוד על משא ומתן וללמד את הילד להתגמש, להתפשר ולהיות סבלני.
ללמד את הילד מיומנויות חברתיות.
לעזור לילד בהערכה עצמית בריאה.
כשילדים לומדים מיומנויות ויסות עצמי טובות יותר, הם ירגישו בטוחים יותר ומסוגלים יותר כשמדובר בניווט באתגרים חדשים או קשים
ויהיו מסוגלים יותר לעשות לעצמם בחירות חכמות יותר ובוגרות יותר.
אנו רוצים שילדינו יגדלו במהירות שלהם וירגישו בנוח ומאושרים ונרגשים מהדברים שהם אוהבים. אולם לחץ להתאים לדברים שעושים
ילדים אחרים יכול להיות אינטנסיבי. החלק המסוכן ביותר של חוסר בשלות הוא הפוטנציאל של ילדים להיות מובכים, להקניט או להציק להם.
הדרך הטובה ביותר לדעת עם מה מתמודד ילדכם היא לשמור על קו פתוח של תקשורת. זה עשוי לדרוש התמדה.
שאלו שאלות פתוחות ותנו לילדים כמה שיותר הזדמנויות לספר לך מה קורה בחייהם.
במקרים מסוימים, מה שנראה כמו חוסר בשלות עשוי להיות גורם אחר.
ניתן לטעות בסימנים המוקדמים של הפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה מסוימים, חרדה, בשל חוסר בשלות.
התנהגויות שנראות קיצוניות, או שאינן דועכות ככל שגדלים ילדים, מצריכות התערבות טיפולית של בעל מקצוע מוסמך.
כמה דברים שצריך לצפות בהם כוללים:
עיכובים בדיבור
חוסר תיאום משמעותי שאינו הולם את הגיל – למשל, ילד שמתקשה להשתמש במזלג או מתקשה לכתוב באופן קריא
חוסר עניין מוחלט בפעילויות חברתיות
חרדה קשה סביב מצבים חברתיים כמו בילויים או מסיבות, או קשיים ליצור חברים
בעיות שינה משמעותיות שאינן הולמות גיל, למשל ילד בן 9 הנאבק לישון במהלך הלילה ללא התערבות הורית.
קשיים לימודיים המשפיעים משמעותית על הציונים
בעיות עם בקרת דחף או ריכוז
התפרצויות זעם או התמוטטות עצבים בבית ספר יסודי או חטיבת ביניים
מתן לילדכם את העזרה והתמיכה הדרושה כדי לנווט בו בצורה בטוחה ופחות מלחיצה,
יעזור לילד לנחות על הרגלים ותעניק לו כלים עוצמתיים לטפל בעצמו גם עכשיו וגם כשהא “בוגר”.