כסף לא יכול לקנות חכמה, מוטיבציה או הצלחה בבית הספר
ילדה בת 15 סימה את שנת הלימודים בציונים מאוד נמוכים למרות שהיא מצטיינת בלימודים ובעלת יכולות גבוהות.
באספת ההורים (כל הורה בנפרד כי ההורים גרושים) לפני סוף השנה גילו ההורים שהילדה לא נוכחת בשעורים,
מאחרת, לא מכינה שעורי בית ולפעמים גם לא מגיעה למבחנים.
לאבא היה רעיון "נפלא" – "אני יודע שאת עם יכולות להיות מצטיינת בלימודים אז אני מבטיח לך נסיעה לחו"ל לאן שתרצי,
אני ואת אם בשנה הבאה תקבלי תעודת הצטיינות."
אין הורה שלא שיחד את הילדים שלו לפחות פעם אחת.
כולנו היינו שם, מצב שבו הילדים שלנו פשוט לא יעשו מה שאנחנו רוצים אם לא ניתן להם משהו.
אז אנחנו נותנים להם משהו בתמורה, זמן מסך , או כסף, או נסיעה מיוחדת.
הורים משתמשים לעתים קרובות בשוחד/תגמול כאשר המצב הוא קריטי, התוצאות העיקריות נמצאות על כף המאזניים אם הילד אינו מציית.
אחת הדוגמאות החשבות זו הלמידה בבית הספר ולצערי, כל עוד לא יהיה שינוי במערכת החינוך ההשפעה היא לטווח ארוך.
אם ילד לא יגיע להישגים מסוימים הוא לא התקבל לכיתה מיוחדת בחטיבת הביניים או למגמה שהוא רוצה בתיכון,
וגם על הצבא זה משפיע במיון לתפקידים שווים ואחר כך בקבלה ללמידה באוניברסיטה.
אז, האם הדרך הטובה ביותר להניע את הילדים שלנו לעשות את העבודה בבית הספר, היא לשלם להם בעבור ציונים טובים ?
כן ולא.
למה כן?
מחקרים מראים כי תשלום לילדים עבור ציונים טובים לעתים קרובות משפר את הציונים
אבל (שימו לב)
רק בתחלה.
הילדה (בדוגמה למעלה) אכן קבלה תעודת הצטיינות לאחר שנה ונסעה לשבועיים לניו יורק כפי שבקשה.
למה לא?
האם הילדים יכולים לשפר את הציונים בהמשך באם לא יקבלו תגמולים?
מחקרים מצאו כי תוכניות תגמולים (לשם המחקר הנהיגו תוכניות כאלו בבתי ספר)
* גורמות לתלמידים פחות מעורבות בלימודים, הם עושים את המינימום כדי לקבל את הפרס.
* התלמידים לא פיתחו אהבה מהותית ללמידה שבסופו של דבר היתה הופכת אותם למצליחים.
* ככל שהגמול גבוה יותר הוא גורם נזק רב יותר. הוא גורם לילדים להתמקד במוצרים ולא בלמידה.
* האחריות ללמידה נופלת על ההורה ולא על הילד.
* בפעם הבאה תצטרך לתגמל בפרס גדול יותר.
הילדה המתבגרת לא התמידה ולא עשתה כל מאמץ בשנים הבאות והיתה לה הדרדרות בלימודים שקשה היה לה להדביק את הפער.
מה אפשר לעשות
לתגמל את הילד מילולית. לאחר שהילד השיג את המטרה לומר לו איך המאמץ ולמידה השתלם ואיך אתה גאה שהוא שיפור
את הציונים שלו.
אחרי שהילד מצליח, ההורה יכול להציע חגיגה, כמו ללכת למסעדה מיוחדת לארוחה. זה לא פרס שהובטח באם יצליח,
אלא רק הכרה וחגיגה של מטרה שהושגה.
לעודד את הלמידה ולא את התוצאה.
"באמת עבדת קשה כדי להתכונן למבחן שלך. אתה חייב להיות גאה על המאמץ שלך." אם הוא מקבלת ציון טוב, לנצל את ההזדמנות
כדי להדגיש את העבודה הקשה שלו ולא את התוצאה. ואם לא? לעודד אותו להמשיך לנסות, ולהזכיר לו כי ההתמדה תשתלם בטווח הארוך.
פרס שמכיר במאמץ גדול הוא יעיל יותר מפרס שהובטח מראש לקבלת X.
הערכה היא תמיד מניע טוב יותר מאשר שליטה.
כסף לא יכול לקנות חכמה, מוטיבציה או הצלחה בבית הספר.
ההצלחה של הילדים שלנו, היא היכולת שלנו לעזור לילדים לטפח מיומנויות חיים כמו מסירות ואחריות, לטפח הרגלים טובים ללמידה
המאפשרים אהבה ללמידה.
הערה חשובה – כשילד בעל יכולות מתדרדר בלימודים צריך להבין למה? מה קרה?
אולי איזה אירוע קשה שחווה?
אולי דחייה חברתית?
אולי חרדת דחייה?
אולי קושי לימודי אוביקטיבי.
ילד לא בוחר לא להיות תלמיד טוב !
במקרה שתארתי לכם היה קושי חברתי קשה מאוד, הילדה אובחנה רק אחרי שנתיים כדיכואנית בעקבות הניתוק החברתי.
הנסיעה לניו יורק לא הועילה לה בכלום, רק גרמה נזק גדול יותר – אף אחד לא ראה את המצוקה שלה במשך 4 שנים והילדה התאמצה בשביל הפרס.
התנהגות היא קצה הקרחון
מתחתיה יש את הסיבה להתנהגות הזאת.
חשוב קודם להבין מה גרם לילד להתנהגות הזאת (במקרה הזה , לא ללמוד) ורק כך נוכל לעזור לו.
רוצים ללמוד לעזור לילד "עזרה רגשית שלכם בילדכם" עם תמיכה וליווי שלי יום יום לזמן בלתי מוגבל?
כנסו לקבלת פרטים >>> הדרך – תכנית עזרה רגשית שלכם בילדכם