דרכים לעודד את הילד שלך לנסות דברים חדשים
יש ילדים שלא מנסים דברים חדשים ואולי זה מפחד שלא יצליחו.
פחד הוא תגובה נפוצה לאתגרים או לחוויות חדשות. מצבים אלה גורמים לילדים להרגיש לא בטוחים, פגיעים, חסרי אונים וחרדים.
מצבים אלו מערערים את תחושת הביטחון והשליטה של הילד. כתוצאה מכך, ילדים רבים נמנעים מהתמודדות עם הבלתי מוכר.
הם מעדיפים לא להסתכן בניסיון של משהו חדש, והמחיר הוא בדידות וכניסה לעולם הגדולים.
כדי שהילד לא "יחמיץ" דברים ננסה לבנות את האומץ שלו והתלהבות לאתגרים חדשים.
הנה שבע אסטרטגיות ופעילויות שבהן אנו יכולים להשתמש כדי לגדל ילדים שאינם חוששים להתמודד עם מצבים חדשים,
מיומנויות, או מכשולים בביטחון.
1. לתת תמיכה
ילדים עשויים לחשוש לנסות דברים חדשים ממספר סיבות, הסביבה, החינוך, חוויות העבר ואופי.
ד"ר קורה קולט ברונר, מרצה לרפואת ילדים בבית החולים לילדים ואוניברסיטת וושינגטון, אומרת כי פחד זה נפוץ גם בקרב ילדים
שקיבלו שבחים מהורים ותמיכה רק לאחר שהצליחו.
הערכה עצמית נמוכה יכולה להיות גורם נוסף שגורם לדחיית סיכון אצל ילדים, ולכן תראו לילדים שהם אהובים ומקובלים –
גם כאשר הם לא בהכרח מצליחים.
שבחו את התהליך וחשוב להראות לילד שיש יותר מדרך אחת לעשות משהו.
אם אתה רוצה שילדך יהיה חסר פחד נוכח אתגרים חדשים, הראה לו ש"הצלחה" אינה תלויה בהכרח בתוצאות.
הצלחה יכולה להיות נכונות לנסות, לעשות את המאמץ ולהראות שיפור הדרגתי.
——————"אני גאה על האומץ שלך" —————
2. "אני יכול"
בפעם הבאה הילד שלך מודאג הוא לא יכול או לא יודע לבצע משימה, תזכירו לו את כל הדברים שהוא יכול לעשות.
לתת לילד למלא את החסר ואפשר להזכיר לו אירועים.
להוסיף עוד רצועות בכל פעם שהוא לומד מיומנות חדשה או כובש אתגר חדש.
לשאול את הילד:
איך למדת לעשות זאת?
איך התגברת במיומנות הזאת?
זה מחזק את הנקודה שאף אחת מיכולותיו לא נרכשה בן לילה, והיא עשויה להעניק לו את האומץ ואת המוטיבציה
לנסות משהו חדש.
3. "יומן הרפתקאות"
לכתוב על כל הפעמים שהילד שלך היה אמיץ וניסה משהו חדש, ולעדכן את היומן באופן קבוע . אפשר להוסיף תמונות,
ציורים, או מזכרות קטנות לקישוט. להוסיף פרטים על כמה טוב הילד שלך עשה או כמה כיף לך ולילד שלך כאשר הוא
ניסה את הפעילות החדשה. לא מדובר רק באתגרים פיזיים.
4. לשאול את השאלות הנכונות
כשאתם מדברים עם הילד על עשייה של משהו חדש, תנהלו דיון ולא הרצאה, כלומר חפירה כמו שהילדים אומרים.
הקשיבו לדאגות שלו, ועזרו לו לדבר ולהתמודד עם הפחדים האלו.
שאלות שיעזרו לילד להתמודד עם דברים חדשים
אתה זוכר שניים, שלושה דברים שניסית וויתרת עליהם מיד?
מה הם היו?
האם זה מאוחר מידי לנסות אותם עכשיו?
יש משהו שאתה רוצה לעשות עכשיו אבל חושש? איך אוכל לעזור לך עם זה?
כמה זמן אתה חושב שלוקח לאנשים להיות ממש טובים במשהו חדש כמו לנגן בגיטרה, לשחק משחק חדש, לכתוב סיפור?
האם אתה יכול לחשוב על משהו שאנשים מסוימים נולדו עם זה טבעי בלי ללמוד ולתרגל?
להזכיר לילד כי כל היכולות שיש לו עכשיו היו חדשים בשלב מסוים. הוא לא נולד איתם, הוא היה צריך ללמוד, להתאמן,
ולהתמיד.
כדי לשים את הפחד של הילד בפרספקטיבה, אתה יכול גם לשאול שאלות כמו :
מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות?
מה הראיות לכך שזה יכול לקרות?
מה צפוי לקרות?
מה היית אומר לחבר שחש ככה?
5. לשלב פסקי זמן
במקום לדחוף את הילד מעבר לגבולות הנתפסים שלו, תן לו לקחת הפסקות קצרות כדי שיוכל לחזור למשימה מאתגרת מחדש.
מתן אפשרות להפסקות קצרות להתארגן יסייע לילדך להרגיש רגוע יותר ונוח יותר, מה שהופך את החוויה לחוויה חיובית יותר.
6. חזרות
אם הילד שלך מרגיש חרדה במצב חברתי חדש, לעזור לו להרגיש רמת נוחות וביטחון.
לדוגמה, באירוע משפחתי או חברי רב משתתפים , לתת לילד לשבת לידך.
אם הוא מתוח לפני פגישה עם המורה שלו אתה יכול להעמיד פנים שאתה המורה ולתת לילד שלך לתרגל.
תרגלו שיחות, אינטראקציות אחרות שגורמות לילד שלכם לחוש עצבנות.
חזרות עוזרות לילד להכיר מצבים חדשים, מה שהופך את המצב ליותר מוכר ופחות מפחיד. חשוב במצבים חברתיים חדשים
7. "סולם גבורה"
אני מציעה להשתמש בסולם "אומץ". סולם אומץ, יעזור לילדך לזהות צעדים שיסייעו לו בהדרגה להשיג מיומנות חדשה או לכבוש פחד.
בראש הסולם נציב את המטרה ובכל אחד מהשלבים את הצעדים הקטנים כדי להגיע אליה.
לדוגמא: ילד שלומד לנגן בכלי נגינה וחרד לפני הופעה מול קהל.
במשך הזמן, הילד שלך יתעמת עם פחדיו וישיג אמון בכל שלב שהוא מתקדם בסולם האומץ. זה המקום לשבח
את ההתקדמות של הילד שלך כדי לעזור לו לבנות אמון עוד יותר ולהרגיש מעודד למוטיבציה.
ככל שהאמון שלו יעלה, הוא יוכל בסופו של דבר להתמודד עם האתגר החדש או המצב עם הרבה פחות פחד וחרדה.
אסטרטגיות אלה עוזרות לילדים לבנות אמון ולאסוף חוויות חיוביות הקשורות להתנסות בדברים חדשים. עם הזמן.
לתכנית המלאה, לחצו על התמונה>>>