אכילה רגשית אצל ילדים ולא רק
ככל ש"נטפל" בנושא האוכל מוקדם יותר נחסוך את תופעת האכילה רגשית של הילדים וכל "הבעיות" סביב זה.
כשמדובר בהרגלים בריאים, כמו לאכול טוב להיות פעיל, יש כל כך הרבה עצות על "מה" לעשות. ,תאכל את זה, לא את זה".
את מנסה להביא את המשפחה שלך לאכול טוב יותר, אבל יש לך ילד אחד בררן, לוחות הזמנים של כל המשפחה הם בעייתיים
וזה מרגיש בלתי אפשרי.
אנחנו אומרים לילדים לאכול את הירקות שלהם, לעצור אחרי שני עוגיות, אבל כאשר אנחנו לא שם כדי להגיד להם מה לעשות,
הם לא אוכלים את הירקות שלהם ולא עוצרים בשני עוגיות.
זה לא שהם חסרים כוח רצון או מכורים לסוכר.
אנחנו לא יכולים פשוט להגיד להם "מה" לעשות ולצפות מהם ללמוד "איך" לעשות את זה בעצמם.
אנחנו צריכים ללמד אותם איך לעשות את זה.
שלב ראשון לשינוי – התנהלות והרגלים נכונים לכל בני הבית כולל ההורים:
אוכל אוכלים רק סביב שולחן האוכל, כולל ארוחת ביניים וכולל חטיפים (כל בני המשפחה).
כשהילדים אוכלים ומבוגר אתם, שבו אתם אפילו אם אתם לא אוכלים.
לקיים מה שיותר ארוחות של כל המשפחה אם ניתן.
אין לאכול בסלון, מול הטלוויזיה – זה גורם מספר אחד להשמנה אצל כולם.
בזמן הארוחות, הטלוויזיה לא דלוקה.
אחרי כל ארוחה עיקרית "המטבח נסגר" (בערב אפשר להחשיך)
לגדל ילד אובססיבי למתוק
מהדורה מיוחדת של "צרלי בממלכת השוקולד" מספרת לנו למה ווילי וונקה (בעל המפעל) הוא כל כך אובססיבי עם שוקולד.
אנו מגלים שהוריו לא הניחו לו לאכול את כל המתוקים האלו ולכן החליט להקיף את כל הבית שלו עם שוקולד.
"בני אדם מתוכנתים גנטית לאהוב מאכלים מתוקים", אומר ד"ר גארי בושם, "לממתקים יש איכות חיזוק מעמיק מאוד."
הנה דברים שלא עוזרים:
לומר "לא" – מחקרים מראים כי ילדים עם גישה מוגבלת למאכלים טעימים כמו ממתקים, נוטים לאכול יותר כאשר ניתנה הזדמנות.
כאשר הילדים מרגישים מוגבלים הם אובססיביים לאכול יותר בכל פעם שהם יכולים.
לספק גישה בלתי מוגבלת לממתקים – אין מחקר שמראה כי יותר מדי ממתקים בילדות משפיע על ההעדפות בשלב מאוחר יותר בחיים,
אנחנו לא רוצים ללכת לקצה השני ולאפשר לילדים לאכול ממתקים בכל פעם שהם רוצים.
לגרום להם "לנקות את הצלחות שלהם" – תופתעו עם תוצאות מחקר שמראה כי ילדים שנאלצים לנקות את הצלחות שלהם,
כדי לאכול את הקינוח המתוק בעצם אוכלים כפול ממה שהם רוצים, ומגדילים את כמויות האוכל ואת הסבירות שיגדילו את כמויות
הממתקים שלהם.
לתת לממתקים את כל תשומת הלב – מחקרים מראים שתשומת הלב שאנו נותנים לממתקים, הן שליליות והן חיוביות,
יכול ליצור תשוקה גדולה יותר. לדוגמה, "זה זמן גלידה!" "כבר אכלת יותר מדי זבל היום, מספיק כבר!"
ממתקים כפרס – כאשר אנו משתמשים במזון מתוק כפרס, זה מגדיל את הרצון של הילדים לממתקים. הילד מבין כי המסר הוא,
מזון בריא טוב הוא עונש והחלק הטוב ביותר של הארוחה = קינוח.
להשתמש בממתקים לקשיים רגשיים (הורה וילד) – זה לא קל לראות את הילדים שלנו חווים רגשות קשים. זה פשוט כל כך קל להציע
את עוגיה עבור הברך השרוטה או ממתק אחרי בדיקת דם. זה יכול ליצור מחשבה כי ממתקים עוזרים לרגשות רעים להיעלם.
(זו אכילה רגשית שמתפתחת אצל מבוגרים בהמשך חייהם). זה לתת לילד עוגיה כשהוא בכלל לא רעב.
מכריזים על בית ללא סוכר – ילדים שאין להם מתוק בבית מתנפלים עליו אצל חברים ובמפגשים חברתיים.
📌דרך פשוטה – סוף לאובססיית המתוקים
המתוק מקבל תשומת לב כל הזמן.
אנחנו אומרים שזה רע,
אנחנו מנסים לשלוט בו,
אנחנו משתמשים בו כפרס
ככל שאנו נותנים יותר תשומת לב, כך זה מקובע יותר.
מתוק הוא משהו להנות ממנו בזמנים מסוימים.
מחקר מעניין בחן את ההשפעה של סיפורי ילדים מוסריים קלסיים
כמו "פינוקיו", "הארנב והצב" ו"עץ הדובדבן השבור".
ההשפעות החיוביות של אמירת האמת, הגביר את האמת אצל הילדים (בסיפור האחרון) בעוד האחרים שהתמקדו בתוצאות השליליות
של אי-אמירת האמת לא השפיעו על הילדים לומר את האמת.
ומה זה קשור לאוכל ולמתוקים ?
התמקדות בדרכי אכילה חיוביים יש הרבה יותר השפעה, יותר מוטיבציה מאשר להסביר לילד שאם הוא יאכל…. יהיו לזה תוצאות רעות
או ללמד אותו לעשות את הבחירה הנכונה כדאי למנוע תוצאות רעות.
בואו נגיד מה טוב, מה בריא
זה מאפשר לילדים (גם למבוגרים) להיות מודעים והתוצאה הרבה יותר חזקה.
האכילה היא נושא שמקבל יותר ביטוי בחופש.
הילדים נמצאים יותר בבית (לפעמים לבד)
הם סביב השעמום וסביב המקרר או מגירת החטיפים.
אנחנו צריכים לעזור להם לעשות דברים שילהיבו אותם, שיתנו להם עניין, שיהוו להם למטרות.
הכנתי לכם מתנה קובץ עם 90 רעיונות יצירתיים לילדים, לבני נוער ולכל המשפחה
קבלו בקישור >>> רעיונות יצירתיים