אין כזה דבר חוסר גבולות של ילד
כאשר אנו מזהים התנהגויות לא רצויות של ילדים
אנו יכולים להגיב באופן יזום, ועם חמלה.
מחקרים מראים כי אזורי המוח המעורבים בשליטה עצמית אינם בשלים בלידה ואינם בשלים עד סוף גיל ההתבגרות,
מה שמסביר מדוע פיתוח שליטה עצמית הוא תהליך ארוך ואיטי.
(ילדים קטנים, עד גיל 3.5 – 4 אינם שולטים במיומנויות של שליטה עצמית – "לעמוד בפני הרצון" ולנהל את הדחפים שלהם.)
להלן דרכים לעזור לילדים
כשהם בחוויה
אנחנו לוקחים את הילדים שלנו (בייחוד בשבתות) לפעילויות מהבוקר עד הערב,
ובסוף אנחנו חווים ילדים עייפים, ממוטטים, עצבניים, מלאים בהתנגדויות, בקיצור "תגובת מתח מצטברת".
חשוב לסיים את היום בזמן, ברגיעה, עם הרבה שקט כדי לאזן אותם.
צרכים גופניים
הצרכים הגופניים של הילדים משפיעים על מצב הרוח שלהם.
הם מושפעים במצבים של עייפות, רעב, צמא, יתר סוכר, או כשהם חולים. יכולתם של הילדים לנהל רגשות והתנהגויות פוחתת מאוד
כאשר הם עייפים. אפשר להבחין בשינוי חד בהתנהגות הילדים כשעה לפני הארוחות, אם הם מתעוררים בלילה, או אם הם חולים.
ילדים לא תמיד יכולים לתקשר או "לעזור לעצמם" כמו שמבוגרים יכולים, לכן אל תמתחו את השעות האלו
ותגיבו מיד גם אם בלוח הזמנים זה לא תואם לתכניות שלכם. אם לא הייתם מרגישים טוב, הייתם עוזבים את העבודה?
תחשבו עליכם במצבים האלו.
הרגשות
כמבוגרים, לימדו אותנו להסתיר את הרגשות הקיצוניים שלנו. (ולא תמיד אנחנו מצליחים כמו למשל לצעוק על הילדים)
ילדים לא יכולים לעצור רגשות חזקים והם צועקים, בוכים.
"תנו לרגשות להיות" אל תגיבו בכעס, בעונשים.
תנועה
כדי להתפתח באופן תקין, ילדים צריכים תנועה.
במקום להשתמש במשפטים כמו
"שב בשקט!"
"תפסיק לרדוף אחרי אחיך סביב השולחן!"
"תפסיק לקפוץ מהספה!"
תקומו מהכורסה ותיקחו את הילדים לרכב על אופניים, לשחק בכדור, לזחול מתחת לדברים, לרוץ, לקפוץ, לטפס.
החלטות
הילד שלך מחליט ללכת עם מכנסים קצרים בחורף, הילדה שלך רוצה לבחור איזו שמלה לקנות,
הילד שלך אומר לספר איך לספר אותו.
למרות שלפעמים זה לא נראה לכם, תנו להם להחליט,
תנו להם לנסות כי זהו המפתח לעצמאות. ילדים תופסים יוזמה ומבצעים את התכניות שלהם.
מצבי רוח
ילדים ערים למצבי רוח של ההורים. מחקרים מראים כי מתקיימת "הדבקה רגשית"
וכי לוקח רק אלפיות השנייה עבור רגשות כמו התלהבות ושמחה, כמו גם עצב, פחד, וכעס, לעבור מאדם לאדם,
וזה קורה לעתים קרובות מבלי שהבין את זה. אם אנחנו לחוצים או מתוסכלים, ילדים מחקים מצבי רוח אלה.
תבדקו את עצמכם לפני שאתם מרגישים את התסכול של הילד שלכם. ההתנהגות שלהם יכולה להיות שלווה
שמשפיעה על האווירה בבית.
מאבק על גבולות בלתי עקביים
ערב אחד אתה שואל את הילד שלך, "מה אתה רוצה לארוחת ערב?"
ולמחרת בערב אתה אומר, "אנחנו אוכלים היום פסטה, אין שום דבר אחר"
לילה אחד אתה מקריא לילד 3 ספרים ולילה אחד אתה מחליט שאתה מקריא רק ספר אחד.
והם מתחננים
והם מוחים
ערב אחד הילד יכול להירדם במיטה שלכם
ובפעם הבאה כשהוא מבקש, אין אישור
והוא צועק
והוא בוכה
כשיש חוסר התאמה זה טבעי שמייד יש תסכול שמזמין צעקות, עצבים, בכי שלא נגמר.
ואז מתנוסס השלט שקורא לכם "בואו לטפל בחוסר גבולות של הילד" "איך שמים לילד גבולות"
————–אין כזה דבר חוסר גבולות של ילד ————
————— אין דבר כזה לשים גבולות לילד ———–
"הדרך – העולם הרגשי של הילדים"