איך לעזור לילד לחוץ?
איננו יכולים לחסל את הלחץ לחלוטין של ילדינו.
הגנה על ילדכם מפני קשיי החיים לא תעניק להם חסד.
רצוי לגדל ילד עם חוסן שיכול להתמודד עם אתגרים, כישלונות, להתמודד, לא לוותר ולהצליח עם כוח רצון.
מכיוון שהסטרס הוא חלק טבעי מהחיים, המטרה שלנו היא ללמד את הילדים אסטרטגיות בריאות להתמודדות עם לחץ.
לפני שתתחילו לעזור לילדכם להתמודד עם לחץ, וודאו שמה שהוא לחוץ ממנו נמצא בתוך מעגל השליטה שלו.
כדאי לציין לילדים שיש דברים שלא בשליטתם ולכן אין צורך להילחץ ולדאוג לגביהם.
ציירו עם הילד את מעגל השליטה/ללא שליטה וציירו או כתבו לאן שייכת הדאגה שלו.
מתח יכול להוות תנופה לצמיחה אם ילדים מבינים שמצבים מלחיצים לא יחזיקו מעמד לנצח. במקום זאת,
מצבים אלה מייצגים אתגרים שצריך להתגבר עליהם וללמוד לקחים. לאחר תגובת לחץ חזקה, המוח מחווט
את עצמו מחדש לזכור וללמוד מההתנסות. כך המוח מכין אתכם להתמודד בפעם הבאה בסיטואציות מלחיצות.
לחץ גורם למוח להפריש חומר כימי הנקרא נוראדרנלין. המוח לא יכול להיות במיטבו עם יותר מדי נוראדרנלין.
אבל נחשו מה? גם קצת נוראדרנלין אינו טוב. רמות מתח נמוכות באופן סביר יכולות למעשה לבנות תפקוד מוחי חזק יותר,
מה שהופך את בני האדם לחכמים ומאושרים יותר.
איך ננהל את המתח/לחץ?
שלב ראשון :
קבלה
קבלו את זה שאתם לא יכולים למנוע מתח, שחלק מהלחץ מועיל למעשה ושהמתח יכול להוות הזדמנות לצמוח.
הפחתת הלחץ שלכם היא חיונית – סטרס יכול להיות "מדבק". כאשר ילדכם מרגיש את הלחץ שלכם, זה למעשה משנה
את הפיזיולוגיה שלו לעבור אוטומטית גם למצב לחץ. הבינו את הסיבות שמאחורי הלחץ של ילדכם, במקום לבטל אותו.
בעיני מבוגר, בעיות של ילד עשויות להראות טריוויאליות. אבל הם נראים לילד גדולים, והם גורמים לילד לחץ או אי נוחות אמיתיים.
עזרו לילדכם לרענן את הלחץ על ידי דיון בדברים הבאים:
מתח הוא חלק טבעי מהחיים.
מתח בא והולך.
מצבים מלחיצים יכולים להועיל אם לומדים מהם, נוקטים בפעולה ומחפשים פתרונות. תנו לילדים דוגמאות מהתנסויות שלכם.
(אתם גם יכולים להמציא כדי להתאים לסיטואציה) הנחו את ילדכם למצוא אזורי הצמיחה או שיעורים שהם יכולים ללמוד מהאתגר
האחרון שלהם. בקשו מילדכם לחשוב על מצבים מלחיצים קודמים.
מה למדו מאותן חוויות?
באילו עוצמות הם השתמשו כדי להתמודד עם מצבים אלה?
באילו עוצמות הם יכולים להשתמש כעת?
ברגע שנראה בלחץ הזדמנות לצמיחה, ילדכם יפתח קשר הרבה יותר בריא עם לחץ וימצא לו דרך קלה יותר להסתדר.
שלב שני:
להעביר את התפיסה ממחשבה קבוע למחשבת צמיחה
מחקרים מראים שאימוני צמיחה קצרה של התפתחות מפחיתים משמעותית את הלחץ ומשפרים את הציונים בקרב בני נוער.
במצבים מלחיצים, אנו חשים לעתים קרובות המומים וסבירות גבוהה יותר שנכנסים לתהליך של מחשבה קבועה.
אין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות כדי לשנות את המצב. היכולות שלנו מוגבלות למה שאנחנו יכולים לעשות ואנחנו יכולים
באותה מידה להפסיק לנסות. לדוגמה, אם ילדכם לחוץ על בחינות, הם עשויים לחשוב, “לא משנה כמה אני לומד. לעולם לא
אוכל לעבור את המבחנים האלה. זה חסר תקווה."
עזרו לילדכם להסתכל על המצב מנקודת מבט של צמיחה – שום דבר הוא לא קבוע, ניתן לשפר, יש לו את הכוח להשפיע על המצב,
יש דרכים אחרות. אם אתם שומעים את ילדכם אומר הצהרות מחשבה קבועה כמו "אני לא יכול לעשות זאת" , או "אני פשוט לא
טוב במתמטיקה", עזרו להם למצוא אלטרנטיבה של צמיחת מחשבה. בשלב מסוים, כל הילדים נאבקים עם הערכה עצמית,
מוטיבציה או חוסן.
בעזרת הכלים הנכונים הם יכולים לפרוץ מהלך הרוח הקבוע הזה כדי להשיג כל מה שהם רוצים מהחיים!
לחלום בגדול, הוא יומן המלמד ילדים כיצד לעבור את אתגרי החיים בביטחון ובגישה חיובית.
שלב שלישי:
הפסיקו את החשיבה הקטסטרופלית
לעתים קרובות, ילדים ובני נוער (ולעתים מבוגרים) מגיבים לסטרס בחשיבה קטסטרופלית.
"אם אני נכשל במבחן הזה, כל חיי הרוסים!"
"שירה לא נחמדה אליי. אף אחד לא יאהב אותי מעולם!"
"אם החברה של החברה של החברה שלי חולה בקורונה אז אני הדבקתי את כולם והם ימותו ואני אמות"
כאשר זה קורה,
התחילו באימות רגשות של ילדכם כך שהם ירגישו שהקשיבו להם ושהבנו אותם.
"אני מבין שאתה מרגיש עצבני בגלל המבחן שלך."
בשלב הבא השתמש ב"תרגיל במקרה הגרוע ביותר".
שאל את ילדך, "מה הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות אם אכן תיכשל במבחן?"
בשלב הבא, "עד כמה סביר להניח שתרחיש זה יתרחש, או אם יש סיכוי רב יותר לתרחישים אחרים.
לסיכום – "מה אתה יכול לעשות כשזה יקרה?" .
עזרו לילדכם בסיעור מוחות אם הם נאבקים למצוא פתרון.
מציאת הפתרון הפוטנציאלי תעזור לילדך להרגיש יותר בשליטה על הלחץ שלהם.
ברגע שיש להם תכנית לתרחיש הגרוע ביותר, הם גם ישקיעו הרבה פחות זמן בדאגה.
המטרה היא לא לבטל את הפחדים של ילדך, אלא לעזור לילדך להבין את "הדבר הגרוע ביותר".
הוא ככל הנראה לא קטסטרופלי כפי שהם שיערו בתחילה.
לילדים עם הערכה עצמית בריאה יש חוסן ל"ראיה קטסטרופלית"
שלב רביעי:
תרגול פתרון בעיות
לאחר שילדכם סידר מחדש את הלחץ ואימץ הלך רוח צמיחה, הוא צריך ללמוד כיצד להוציא לפועל את הרעיונות הללו לפתרון.
נקודת פתיחה טובה היא ללמד את ילדכם את התהליך:
(מדריך בחינם)
הורידו את מודל פתרון הבעיות
השתמשו בפתרון הבעיות, הדפיסו כדי לתרגל מיומנות חיונית זו עם ילדכם בכל בעיה.
שלב חמישי:
השתמשו בטכניקות ניהול מתח
הטכניקות המפורטות לעיל יפעלו בצורה הטובה ביותר כאשר ילדכם במצב נפשי רגוע אשר מסייע לחשיבה ביקורתית והגיונית.
ישנן אסטרטגיות רבות לניהול מתח, לכן שקלו לנסות כמה מהטכניקות המפורטות להלן כדי לקבוע מה מתאים לילדכם:
נשימה עמוקה
הרפיית שרירים מתקדמת
האזנה למוזיקה
משחק,
התעמלות
יציאה לטבע
שימוש בהפסקות למוח כאשר עומדים בפני אתגר לימודי קשה
צחוק
מדיטציה
ניהול אירוע (פרק שלם בתכנית "הדרך – עזרה רגשית שלכם לילדכם" (עם תמיכה צמודה שלי)
כאן לעזרתכם:
אפשר להפריש מדי יום "זמן דאגה".
איך זה עובד?
קבעו 10-15 דקות ביום בהן ילדכם יכול להוציא את כל הדאגות שלו על ידי דיבורים עליהם, יומן או רישום.
במהלך היום, עודדו את ילדכם לרשום את דאגותיו (או לצייר אותם) כך שיוכלו לחזור אליהם במהלך "זמן הדאגה" שלהם.
בסופו של דבר המוח של ילדכם יתרגל לדאוג בזמן מסוים והרבה פחות במהלך היום או לפני השינה.
זכרו כי טכניקות אלה אינן מיועדות לחסל לחץ.
במקום זאת, הם עוזרים לילדכם להגיע למצב נפשי רגוע,
כך שיוכלו להתייחס למקור הלחץ שלו ולפתור את הבעיה.
לסיכום
כאשר אנו רואים את כל הלחץ כשלילי ולא בריא ומנסים לחסל אותו, אנו בסופו של דבר מייצרים יותר לחץ, גם עבור עצמנו
וגם על ילדינו. במקום זאת, עדיף ללמד את ילדינו שלחץ הוא חלק טבעי מהחיים שניתן לנהל ביעילות.
התחילו בכך שתעזור לילדכם לרענן את הלחץ,
לעבור מנקודת מבט קבועה למצב רוח צמיחה.
להפנים כי "לחץ עוזר" הוא "לחץ כואב".
עזרו לילדכם ללמוד לזהות ולהפסיק חשיבה קטסטרופלית,
למדו אותם לזהות את גורם הלחץ (הבעיה העיקרית)
פתרונות וסיעור מוחות
לנסות טכניקות של ניהול מתח כדי לעזור לילדכם להגיע למצב נפשי רגוע.
ילדכם אינו יכול לשלוט על התפתחותם של מצבים מלחיצים, אך הוא יכול לשלוט על האופן בו הוא מגיב אליהם.
במקום לעבור למצב התמזגות, הוא יכנס למצב פתרון בעיות,
דבר שיאפשר לו לכבוש את האתגר וללמוד שיעורים בעלי ערך לאורך הדרך.