איך לדבר עם הילדים על האמנות שלהם
ילדים צריכים לעשות אמנות המבוססת על רעיונות משלהם, אינטרסים, ויצירתיות.
מתן שבחים מלמד את הילדים לחפש את אישורם של מבוגרים על עבודותיהם וזה מוביל אותם ליצור יצירות אמנות.
ילדים צריכים לחוות הנאה וגאווה, תחושה של הישג באומנות.
הערות שיפוטיות וביקורת עלולה לגרום לפגיעה בקלות. הם מתחילים לפחד להיכשל
והם מפסיקים לנסות דברים חדשים או לא רוצים לנסות משהו אם קיים סיכון לא להצליח.
צריך לאפשר לילדים ליצור אומנות "מבולגנת" סתם בשביל הכייף.
זוהי דרך להביע משהו או בשביל ההנאה החושית או חקירה של החומרים.
אז מה אתם יכולים לומר לילדים לעידוד יצירתיות וביטוי?
"אני רואה שאתה….." – להתייחס לקווים ולצבעים ולא לציור ולדימויים בו.
זה מעודד את הילד לשתף אותכם בתהליך האומנות.
אל תגיד: " איזה שמש יפה" כי זו לא שמש בעיני הילד, זה עכביש ענק עם 8 רגליים.
"ספר לי על…." – בקשו מהילד לספר לכם על התמונה שלהם או על חלק מסוים.
זו דרך טובה להביע עניין ביצירה וברעיונות שלו.
אל תשאלו את הילד "מה זה", ילדים עם מודעות עצמית נמוכה וחרדות יחשבו שלא עשו עבודה מספיק טובה בציור.
"אני רואה שאתה עובד קשה מאוד…" – הכר את המאמץ שהושקע ביצירה.
זה מעודד את הילדים לעבוד קשה בעתיד על ידי שימת דגש על המאמץ ועוזר להתמקדות.
"זה נראה מאוד יצירתי…(צבעוני, אנרגטי וכו') – מצא איכויות נוספות על האומנות מלבד "יפה" "טוב" על מנת לעודד את היצירתיות.
ביטוי עצמי באמנות אמור לעזור לילדים ללמוד כי יש יותר סיבות לעשות אמנות מסתם יופי.
"איך אמרת …?" – שאל שאלות על התהליך. עבור ילדים רבים, התהליך של יצירת האמנות הוא חשוב בדיוק כמו המוצר הסופי.
שאלה זו מסייעת לילדים להיות מודע לתהליך שלהם, כולל הבחירות שהם עשו,
את הדרך שבה הם פותרים בעיות או אתגרים בתהליך היצירה, ואת האופן שבו האמנות השתנתה כפי שהם עבדו על זה.
"אתה יכול לספר לי סיפור על התמונה שלך?" – לעודד את הילד לספר לך סיפור כדי להרחיב את היצירתיות.
עבור רוב הילדים, שאלה זו היא דרך מצוינת לעודד את הדמיון וביטוי עצמי.
"איך אתה מרגיש לגבי האמנות שלך?" – שאל הילד על הרגשות או המחשבות שלהם, להיות פתוח לכל תשובה חיובית או שלילית שיש להם.
זה מעביר את הפוקוס חזרה עליהם, לא על אישורם של מבוגרים. לפעמים הם ירגישו גאים ושמחים על האמנות שלהם,
לפעמים הם ירגישו מתוסכלים ומאוכזבים. כל אלה הם הרגשות החשובים שיידונו ובחנו.