איך הורים יכולים לעזור לילד להציב מטרות ולהצליח
"אנשים עם מטרות להצליח, יודעים לאן הם הולכים."
ארל נייטינגל –
המדע אומר ש – 92 אחוזים של אנשים לא משיגים את המטרות שלהם. אולי,
רובם מעולם לא למדו כיצד להגדיר ביעילות את המטרות שלהם.
אתם יכולים לעזור לילד ללמוד את המיומנות של הגדרת המטרה כי,
זה מלמד אותו לקחת אחריות על ההתנהגויות שלו,
זה מקדם – "יכול לעשות"
זה יוצר הרגל רב עוצמה לכל החיים
אז איך אתם מלמדים את הילד שלכם להגדיר את המטרות שלו?
להלן, ארבעה צעדים מבוססי מחקר
שיעזרו לילדכם לקבוע יעדים יעילים,
לעקוב אחר התקדמות
ולהישאר עם מוטיבציה בתהליך.
שלב 1- תנו לילד לבחור את המטרה הגדולה שלו
אם לילד שלכם יש רצון אמיתי להגיע למטרה שלו, הרבה יותר סביר שתהיה לו מוטיבציה פנימית, ובסופו של דבר מצליח.
במקום לדחוף את הילד להגדיר מטרה שאתם רוצים, לעזור לו לשקול מה הוא באמת רוצה להשיג.
שאלו שאלות מנחות כגון:
מה אתה רוצה שאתה יכול להשיג?
מה הוא האתגר שהיית מרגיש גאה מאוד להתגבר?
מה היית עושה אם ידעת שאתה לא יכול להיכשל?
עזרו לילדכם ע"י סיעור מוחות למצוא מטרה שהיא מדידה וניתנת למעקב.
דוגמא למטרה מעורפלת – "אני אתן יותר תשומת לב בשעורים השנה" – אין אפשרות לבדוק מתי ואם המטרה הושגה.
דוגמא למטרה מדידה – "אני אצבור עוד 10 נקודות במתמטיקה השנה"
הילד צריך להיות מסוגל לזהות את ההתקדמות שלו לעבר המטרה שלו.
שלב 2 – למה בחרת את המטרה הזאת?
כדי שלילד שלכם תהייה מוטיבציה אמיתית הוא חייב להבין אותה.
"למה"
למה הוא רוצה להשיג מטרה זו?
למה זה משנה?
מה ייצא לו מהמטרה הזאת?
שלב 3 – לחלק את המטרה הגדולה לחלקים קטנים
המטרה חייבת להיות בהישג יד (לא קלה מידי ולא מאתגרת מידי) וכזו שתאפשר להישאר במוטיבציה לאורך זמן.
כדי להשיג זאת אנחנו עוזרים לו לפרק אותה לחלקים קטנים, צעדים בטווח הקצר יותר.
המטרה האפקטיבית חייבת להיות בהישג יד .
כדי לעזור לילדך לדמיין תהליך זה צעד אחר צעד, הוא ימלא את "סולם המטרה".
בראש הסולם, ירשום את המטרה הגדולה,
ואז לעבוד בדרך שלו, דרך הצעדים שיידרש כדי להשיג את זה.
חשוב שילדכם יבין שהוא לא יוכל להגיע למטרה ארוכת הטווח שלו מיד.
כל עוד הוא מתקדם ומשלים מטרות קצרות טווח הוא מטפס על "הסולם" להצלחה ולא צריך להתייאש.
לדוגמא :
מטרת על – לרכב על אופניים לבד
שלבים להשגת המטרה:
לצפות באבא רוכב על אופניים
ללמוד עם גלגלי עזר
לרכב על האופניים כשאבא מחזיק.
תנו לילד לקבוע את השלבים כדי שיוכל להצליח בהם.
שלב 4 – סיעור מוחות על מכשולים פוטנציאליים
המפתח להשגת מטרות מוצלחות טמון בשתי אסטרטגיות קוגניטיביות:
- לדמיין את השגת המטרה ולהבין מה הם המכשולים שיעמדו בדרך.
2. לתכנן מראש את הדרך להתגבר על המכשולים האלה מראש.
שאלות מנחות:
חשוב על משהו שאתה רוצה להשיג.
דמיין איך זה ייראה ואיך תרגיש כשתשיג מטרה זו.
אלו דברים יעזרו לך ויחזקו אותך להמשיך להשיג את המטרה?
אם וכאשר מכשולים אלה יקרו, איך אתה יכול להגיב?
כשאתם מתכננים מכשולים פוטנציאליים, דברו איתו על הרגלים רעים או מחשבות שליליות,
כולל רצון לוותר .
אתה יכול לשאול, "אם אתה רוצה לוותר, מה תעשה במקום זאת?"
חשוב !!!
כל התהליך יעשה בכתיבה.
להציג את רשימת המטרות במקום בולט, יהיה קל יותר לילד שלך לראות ולחגוג את ההתקדמות שלו.
מה אם הילד שלכם רוצה לוותר על המטרה שלו?
הנה כמה רעיונות:
להזכיר לילד את המטרה.
להזכיר לו את התכנית שלבים שהוא בנה לעבר המטרה.
לחגוג כל צעד קטן לקראת המטרה – לחגוג נחישות, מאמץ והתמדה.
לא להתמקד בכישלון, להתמקד ביכולת להמשיך ולהשתפר.
ללמד את הילד דיבור פנימי "אני יכול לעשות את זה", "אני עובד קשה כדי להשיג את המטרות שלי"
לשים את הכישלונות בפרספקטיבה. (ממליצה על הספר "תומס ואני", לכל גיל)